Hej . jag har en gammal spis som stått 35år ca. gammalt hus.

Jag tänkte köra igång den så jag bad sotaren ta en titt och han vart förbryllad övar att sotluckan var på fel ställe. dvs det är en böj så att man ser inte pipan och svårt att samla upp skiten.
sen var det inget drag heller så det är väl någon fågel som roat sig i pipan (såg ett äggskal som låg i botten efter att jag öppnat spjället

32773292.jpg

sotluckan
32773293.jpg

-vad göra? tips, jag tänkte mest på kröken som inte sotarnisse gillade.
tacksam för ev.svar
 
Hmm förstår inte riktigt dina fina röda krumelurer. Menar du att din rökkanal går till höger om "sotluckekanalen" på nedre bilden?
 
Det kan vara så att spisen stått vriden 90 grader från början. Finns det någon sotlucka till höger om spisen? I så fall kan du sota genom den om du lyfter ut spisen först. Annars är det nog bara att svära, viska och dammsuga tills man får ut allt sot och skräp. Liggande krökta pipor är aldrig bra.

Erik
 
Röken går fram, höger, bak och upp i pipan.Jag tror nog inte att spisen stått åt andra hållet och den väger bly dessutom så man orkar inte rubba den.. Men man tycker att dom borde kunna sota ändå med dammsugaren, sen är den väl en massa skit i pipan som måste bort först och främst. Jag får väl köpa ett sotarkit på jula och se hur det går till att börja med. Tack för svaren förresten!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.