Mac_attack
Hej!

Jag bor i ett hus från -65 och har blivit aningen orolig över en gammal rattventil för inkommande vatten (lyftes i och med en annan fråga på forumet).

Föreningen ansvarar för dessa och utlovade ett byte:
Kom nyss ner tvättstugan och såg att man mycket riktigt satt dit en ny ventil.
Dock ovanför den gamla. Risken för ev. vattenläckage kvarstår alltså.

Nu till huvudfrågan - Hur stor kan den risken bedömas vara?
Kan man kontrollera detta gentemot fabrikat eller liknande?

I beräkningen kan man lägga till att lösningen för att stänga av vattnet om ventilen springer läck är att springa till ena gavelgrannen, hoppas de är hemma, och stänga av längans vatten.
 
  • Gammal rattventil för vatten i en tvättstuga, ny ventil installerad ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Läcker den inte nu så lär den inte göra det sen heller. Problemet med dessa kranar på inkommande är nästan uteslutande att man förr eller senare inte kan manövrera dem och då inte kunna stänga av vattnet själv. Det kan vara lite opraktiskt ibland. Så låt den vara du så är det nog ingen fara. Personligen hade jag nog kapat bort ratten så ingen kan försöka röra den ens. Det är väl då möjligen de kan börja läcka.
 
Mac_attack
S Stefan1972 skrev:
Läcker den inte nu så lär den inte göra det sen heller. Problemet med dessa kranar på inkommande är nästan uteslutande att man förr eller senare inte kan manövrera dem och då inte kunna stänga av vattnet själv. Det kan vara lite opraktiskt ibland. Så låt den vara du så är det nog ingen fara. Personligen hade jag nog kapat bort ratten så ingen kan försöka röra den ens. Det är väl då möjligen de kan börja läcka.
Okej. Det är ingen produkt som har en livslängd på det viset?

Är själva ratten och 'innanmätet' i koppar? Det är inget som riskerar att rosta ihop eller på annat sätt gå läck av ålder?

Utvändigt tycker jag ju det ser sisådär ut i sitt skick. En rörmokare var förbi i ett annat ärende och påpekade att ratten gick lite väl lätt att vrida (och att gängorna kanske var slitna eller liknande?)
 
Nä det som händer oftast är ju att de beckar igen pga av att ingen använder kranen. Då blir de omöjliga att använda som avstängning. I övrigt så händer nog inte mycket även om en och annan kan läcka runt själva kranspindeln vilket det inte verkar göra. Går själva innanmätet för tungt tror jag det händer att spindeln går sönder längre inöver. Då kan det sno runt utan att det händer mycket........Men det påverkar heller inget om den bara ska sitta där.
Inte för att jag jobbar med vvs och har bytt många såna där men jag tror det är ganska grovt gods i dylika ventiler så att det skulle ärga hål i dem pga ålder är nog ganska ovanligt också. Är det aggressivt vatten så är ju inte kopparrören särskilt tjocka de heller.........
Så nä jag tror inte du behöver bekymra dig särskilt mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.