När jag ska stänga av vattnet i huset för ex. bortmontering av köksblandare, så sitter min avstängningskran/ratt/vred väldigt tight till, mellan vägg och panna i pannrummet.
Det är precis så jag får in armen och får sträcka mig in så långt jag kan för att nå vredet. Sen är det så trögt att jag knappt orkar vrida runt det.
Vredet, som ser ut som en ratt i lätt gjutgods, sätts fast på en "tapp" på ledningen och vrids sedan åt valfritt håll beroende på om vattnet ska av eller på. Med det lilla utrymme, och trögheten i mekanismen, skulle det underlätta väldigt mycket om jag kunde förlänga tappen uppåt, så att jag kunde vrida runt med en skiftnyckel eller annat handtag.

Problemet är att jag inte har innerdiametern på det fyrkantiga hål i mitten på ratten som sitter på tappen. Vet jag den, så kan jag förmodligen fixa något vred med förlängd arm som jag kan sätta dit istället för den nuvarande ratten.

Någon som vet vad jag menar för ratt/vred? Min är rund, silverfärgad och tillverkad i något slags gjutet...aluminium?, med ett fyrkantigt hål i mitten där tappen på vattenledningen passar.
 
Inget direkt svar på din fråga men kanske lite hjälp iaf.
Du har antagligen en kilslidventil tex http://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/25-skjutvent-m-inv-gg.html#FlikProduktbeskr

Kommer du åt ledningen på något annat ställe? I så fall kan det vara värt att montera en kulventil på ett mer lättillgängligt ställe.

Din ratt har väll en del hål, då går det att ta en stång - svetsa fast två piggar i ena änden (som passar i hålen i ratten) - i andra änden av stången sätter man någon "ratt" eller dyligt som man kan vrida stången med.
 
@Demmpa - Svårt att se hur den ratten ser ut, men ja det är den principen på rör, tapp, och kranvred, även om min tapp är fyrkantig.
Det stämmer bra att det är hål i den där ratten (ser nästan ut som ett runt knogjärn), och jag tänkte precis som du beskriver det i ditt förslag där. Svetsa på något i form av en förlängning som ökar hävstången.

Men eftersom jag är på jobbet och skulle behöva ordna något slags vred medan jag är här, är jag främst ute efter diametern på hålet i ratten där. På bilden du länkade till, ser tappen ut att vara rund, och det finns ingen specifikation på måtten.
 
Jag har nog likadana kranar och den före mätaren har en 10 mm fyrkant och den efter en 9 mm fyrkant. Gissningsvis en 1 1/4" + en 1" kran.

Om du gör en förlängningsgaffel på död räkning så sätt 10 mm tappar med cc 58-60 mm på en stång så kanske det passar.

Protte
 
@prototypen - tackar, men det är inte tappen i sig som ska ersättas, utan själva ratten som sitter på. Tappen sitter fast och är en del av själva avstängningsmekanismen, medan ratten/vredet kan tas av och sättas på. Därför är ratthålets diameter kritiskt, så att jag pga det stora motståndet i själva mekanismen, inte drar sönder hålet. 9 eller 10 mm låter helt rätt, men jag måste veta säkert så jag inte får en för liten eller för stor hålbild.
 
Redigerat:
Låt ratten sitta kvar, köp en bit avgasrör på Biltema, såga bort ett par bitar ur änden på röret så du får två piggar kvar som kan få grepp i hålen på ratten. Borra hål genom andra änden på röret, stick i en mejsel, vrid.
Enklare än att få något att passa på ventilens axel.
 
@danne_08 - ingen dum idé alls faktiskt. Tackar.
 
Demmpa föreslog ju den typen av lösning?
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
@Kurtivan - ja, det gjorde han : ) Två förslag på samma tema, som blev lösningen på mitt problem.
 
Och lämpligt mått fick du i mitt inlägg.

P
 
@prototypen - jajjamensan : )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.