Hej alla.

Jag har en gammal planhyvel gjord av osbyverken och det är en stabil sak i gjutjärn. klarar 600 mm bredd och ca 300-400 tjocka plank.

har letat efter info om maskinen, tillverkningsår t.e.x och vad den kan vara värd idag.

tacksam om någon kan ge lite tips.

mvh Magnus
 
Lite bilder hade nog underlättat ☺
 
P1000082i.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1000083i.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1000084i.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1000085i.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1000086i.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Oj, inga skydd för remmarna och en riktigt stöddig fyrkantskutter. Jag vill nog tyvärr påstå att den har ett mycket lågt värde idag, med tanke på vad det skulle kosta att bygga om den till en rimligt säker maskin. Det fattades även kastskydd på den, tror jag.
 
Jag håller med mattiasp.
Hyveln är ett museiföremål som den står nu, eller något för den självmordsbenägne.
 
Du kan ju alltid bygga om den till en mangel
 
Snabbmangel, hinner du släppa lakanet innan det matats in tillsammans med armen :)
 
phl skrev:
Snabbmangel, hinner du släppa lakanet innan det matats in tillsammans med armen :)
Det hinner nog trassla sig in i remmarna innan lakanet hinner fram till kuttern :D
 
Tyvärr är det som redan skrivits att den inte betingar något större värde. Och då är nog skrotvärdet kanske högre. Då den typen av hyvel är relativt farlig att använda. Skydd för remmarna är ett modernt på fynd. Det fans inte på den tiden det begav sig inte ens på den maskinen om den var i drift på 50 talet. Elmotorn är nyare än maskinen. Med tanke på att den inte har variabel matning eller manuell broms. Så är en avancerad gissning att den är bygd före 1910. Men det kanske fans enklare modeller utan massor av avancerade tillbehör och det har jag ingen koll på. Så den kan då vara lite senare.

Pär H
 
Motorn är dessutom "öppen" och hör inte hemma i dammig miljö.

protte
 
Antar att det det var svar som trådskaparen inte ville ha :p
 
Det var väl inte riktigt de svar jag hade väntat mig kanske. Trodde nog storleken på hyveln och de stora stycken man kan hyvla var mer värt. Säkerheten är inte den bästa men man vet ju om det och får tänka sig för lite själv och vara uppmärksam på remmar och dyligt.

Jag har köpt en ny Hammer rikt/planhyvel och vara bara lite nyfiken om någon kände till de gamla maskinerna därav mitt inlägg.

manglar och annat söker jag inte här utan får vända mig till lämpligare forum :)
 
mas6002 skrev:
Trodde nog storleken på hyveln och de stora stycken man kan hyvla var mer värt. Säkerheten är inte den bästa men man vet ju om det och får tänka sig för lite själv och vara uppmärksam på remmar och dyligt.
Den där typen av hyvlar passerar emellanåt osålda på auktioner, så efterfrågan är väl inte svindlande. Att den tar stora stycken gör den ju också större, och därmed mer svårplacerad.

Säkerheten är inte den bästa, den är nästan den sämsta. Skydd för remmar, kuttrar osv. har man också för de situationer man inte kan förutse.
Dåliga maskiner ifråga om säkerhet genererar också sämre resultat, eftersom man måste lägga fokus på maskinens defekter istället för träbearbetningen.

Tänk om man skulle sitta och jobba vid en dator och var tvungen att undvika att ha händerna för nära nånting som demolerar dem om man inte är uppmärksam, det låter inte som ett recept på effektivt arbete.

Det går säkert utmärkt att åtgärda de flesta av de problemen, utom kanske fyrkantskuttern som väl behöver bytas ut. Att sätta på remskydd och flytta motorn är ganska enkelt om än tidskrävande.
 
Gnällspikar...den är ju antik :)
 
  • Gilla
cope
  • Laddar…
M mas6002 skrev:
...den är ju antik :)
Liksom tråden.:)
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.