Hej!

Köpt billigt hus på landet och har lite funderingar, mitt bollplank rörande värme och rör har hastigt blivit sjuk så försöker vända mig hit för lite bollande. TL;DR i slutet.

Det finns en gammal panna från 70-talet (se bild) där jag inte minns exakt modellnamn för vattenburen värme. Finns ingen ackumulatortank och oklart om pannan klarar det. Därtill en liten varmvattenberedare om 35 liter för varmvatten. Nyare luftvärmepump på markplan. Oisolerad trappa till andra våningen som ska isoleras omgående.

Gammal blå panna från 1970-talet placerad i en källare, omgiven av rör, ett betonggolv och väggar målade i grått. Vedträn och stolar syns också i rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I huvudsak kommer det att vara jag som bor i huset under hösten, ett barn på halvtid samt särbo lite sporadiskt. Särbon blir sambo vid årsskiftet. Fått med ca 10 kubik ved med köpet.

Vår plan är att borra/installera bergvärme nästa år, ska se om jag kan få några offerter och ser hur dom ligger till tidsmässigt och kostnadsmässigt. Dock undrar jag vad som blir vettigast att göra fram tills dess.

Alltså: Gammal panna, pytteberedare och luftvärmepump. Hur göra detta året innan bergvärme installeras?

Som jag förstått det behövs ändå ackumulatortank om vi vill att bergvärmen ska ombesörja såväl uppvärmning som varmvatten - tror ni då att pannan klarar att värma en tank? Skulle det då vara värt det att köpa en begagnad tank och installera?

Eller är det ekonomiskt vettigare att köpa in en begagnad större vattenberedare och elda sig igenom vintern? Går det att parallellkoppla beredare om jag skulle hitta en begagnad till på 35 liter?

Andra förslag från er som kan?
 
En bergvärmepump klarar värme och varmvatten utan tank, den är konstruerad för det.
Det där är gamla sortens vedpanna, för klen för att värma en tank och försöker man sticker rökgastemperaturen iväg, man får tända och elda ett par brasor per dygn när det är kallt.
Gör det första vintern, ska du installera bergvärme nästa år så finns det ingen anledning att göra nåt annat än att se till att det fungerar innan det blir kallt, och hoppas på att den håller över vintern.
Finns ingen anledning att sätta tank till en sån panna.

Tips: Ta offerter för bergvärme i höst, för installation i maj-juni nästa år.

Hade du en elberedare för varmvatten?
 
Redigerat:
  • Gilla
VanHelsingen och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
En bergvärmepump klarar värme och varmvatten utan tank, den är konstruerad för det.
Det där är gamla sortens vedpanna, för klen för att värma en tank och försöker man sticker rökgastemperaturen iväg, man får tända och elda ett par brasor per dygn när det är kallt.
Gör det första vintern, ska du installera nästa år så fins det ingen anledning att göra nåt annat än att se till att det fungerar innan det blir kallt, och hoppas på att den håller över vintern.
Finns ingen anledning att sätta tank till en sån panna.

Tips: Ta offerter för bergvärme i höst, för installation i maj-juni nästa år.

Hade du en elberedare för varmvatten?
Japp, elberedare på 35 liter, den räcker knappast så behöver lösa det på kort sikt. Tack för bra info!
 
Se till att du har en fungerande blandningsventil på beredaren så kan du dra upp tempraturen på den till 80/90 grader. Å sätt uttemp frånblandningsventilen på 50/55 grader då får du ju ut ett antal litrar till.
 
Har du provduschat? 😉
Min 35 liters Metro Therm 400V 3600W med balndningsventil ger mig 6-7 minuter långa duschar.
Några längre mysduschar går ju inte men det räcker ledigt till att kunna tvätta sig ordentligt utan behöva stänga av kranen under intvålning.

Visst vill jag också ha en större beredare men det är inget akut.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.