Hej,

Vi har en tegelfasad på vårt 60-talshus som sett sina bästa dagar. Tidigare har huset (enligt grannar) varit helt klätt i klängväxter och vegetation vilket gjort att vi har spikar i fogarna överallt runt större delen av huset. Vidare verkar det som att växterna satt sina spår då vi väldigt lätt får "alger" på huset. Mest troligt pga av tidigare växtlighet och att det finns sporer kvar i såväl fogar som tegel.
Huset har också enligt uppgift tvättats (vet ej med vad), men frågan är...

Vad gör vi åt detta?

Hade helst sett ett bättre skick på fasaden så att vi hade kunnat ha den kvar, men om alla spikar ska ut så får vi lov att foga om HELA huset (= dyrt!). Alternativ vi har är att klä in huset i annat/annan fasad/material.
Tvätta går ju alltid att göra men algerna brukar komma tillbaka. Eller finns det något "mirakelmedel" mot detta problem?

Tacksam för svar och tips från fasad- och tegelkunniga :)

/joxzter
 
  • Tegelfasad av ett hus från 60-talet med synliga tecken på algtillväxt och spikar i fogarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spikarna går ju tyvärr inte att tvätta bort :crysmile:, men för algerna finns ett antal produkter. Jag har själv framgångsrikt blivit av med rödalger på vår tegelfasad med hjälp av bensaltensid som tar både alger och mossa.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Odla upp nya klätterväxter kanske?
 
Innan jag putsade om mitt gamla röda 60 tals hus så tvättade jag av det med en hetvatten högtryckstvätt.
Det tog allt på fasaden och den nya putsen sitter kvar nu 12 år senare.
 
  • Gilla
joxzter
  • Laddar…
Varför kan ni inte bara dra ut spiken och foga enbart hålen? Färga nya fogen med slipdamm från lämplig tegelsten så den passar den gamla fogen. Är resten av fogen ok så låt den vara. Outspädd fasad/moss/altan rent brukar ta död på det mesta, spruta över en torr dag. Gör inte ett litet problem stort. Tegel är grymt, gammalt tegel är en del av charmen.

Vill ni inte ha kvar teglet så kolla om ni kan säckskura eller slamma det tunnt, då ser man teglet genom putsen, är ju dock inte underhållsfritt längre.
 
  • Gilla
joxzter
  • Laddar…
Det är en i grunden väldigt fin tegelfasad! Ett vackert tegel murat i ett vackert förband. Materialet är urstarkt. Som flera har påpekat så går det att göra rent. Dra ur spikarna och fyll igen spikhålen. Det finns inget behov av att foga om hela fasaden.
 
  • Gilla
joxzter och 2 till
  • Laddar…
Stort tack för input och tankar! Med rätt medel och lite hårt arbete kanske det går att få ordning på fasaden iaf då. Ska ta en diskussion med en murare och se vad kostnaden kan landa på för att fylla i alla spikhål. Behöver ändå få tag på en murare för ett annat jobb.
Tack!
 
I InsidersUnited skrev:
Varför kan ni inte bara dra ut spiken och foga enbart hålen? Färga nya fogen med slipdamm från lämplig tegelsten så den passar den gamla fogen. Är resten av fogen ok så låt den vara. Outspädd fasad/moss/altan rent brukar ta död på det mesta, spruta över en torr dag. Gör inte ett litet problem stort. Tegel är grymt, gammalt tegel är en del av charmen.

Vill ni inte ha kvar teglet så kolla om ni kan säckskura eller slamma det tunnt, då ser man teglet genom putsen, är ju dock inte underhållsfritt längre.
HEJ JAG HOPPAR IN HÄR. HAR ETT HUS BYGGT 62, MED NERKLADDAT TEGEL. FÖRRA ÄGAREN LAGADE DELAR AV FOGEN SJÄLV, ANTAR JAG, FÖR VISSA LAGNINGAR SER HEMSKA UT. OMFOGAT I FEL NYANS, OCH MÅLAT PÅ VISSA STÄLLEN FÖR ATT RÄTTA TILL DET. FASADEN ÄR ANNARS BRA, FOGEN ÄR TILL 98 % I BRA SKICK, HAR VI FÅTT PROFESSIONELLT UTLÅTANDE OM. HUR FÅR VI BORT FOG-OCH FÄRGKLADDET? LÄT INTRESSANT MED "SLIPDAMM FRÅN TEGELSTEN". VAD ÄR DET FÖR FÄRG PÅ DET DAMMET?
 
S SteelyDan skrev:
HEJ JAG HOPPAR IN HÄR. HAR ETT HUS BYGGT 62, MED NERKLADDAT TEGEL. FÖRRA ÄGAREN LAGADE DELAR AV FOGEN SJÄLV, ANTAR JAG, FÖR VISSA LAGNINGAR SER HEMSKA UT. OMFOGAT I FEL NYANS, OCH MÅLAT PÅ VISSA STÄLLEN FÖR ATT RÄTTA TILL DET. FASADEN ÄR ANNARS BRA, FOGEN ÄR TILL 98 % I BRA SKICK, HAR VI FÅTT PROFESSIONELLT UTLÅTANDE OM. HUR FÅR VI BORT FOG-OCH FÄRGKLADDET? LÄT INTRESSANT MED "SLIPDAMM FRÅN TEGELSTEN". VAD ÄR DET FÖR FÄRG PÅ DET DAMMET?
Det vet du förmodligen bättre än någon på forumet. Gissningsvis är dammet tegelrött, men om du postar en bild blir det lättare att avgöra.

Ett annat mindre fel som du kan rätta till med en gång är att trycka en gång på Caps-Lock tangenten.
 
  • Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Det vet du förmodligen bättre än någon på forumet. Gissningsvis är dammet tegelrött, men om du postar en bild blir det lättare att avgöra.

Ett annat mindre fel som du kan rätta till med en gång är att trycka en gång på Caps-Lock tangenten.
Tack för snabbt svar! Misstänkte att tegel dammet skulle ha samma färg som teglet, det var bara det att inlägget nämnde att man kunde fixa fogen med dammet. Men fogen är väl inte röd, inte hos oss i alla fall... Ha en underbar lördag!
 
Vill man fixa hål i tegel så kan man skära i en passande färgad tegelsten, blanda dammet med cement/putsbruk och laga hålet för att färgmatcha det gamla teglet.

Ska du laga hål i fogen och du bara har ett fåtal hål så har jag med framgång använt kakelfog för badrum(finns i alla nyanser/färger) . Ta en nyans mörkare än vad du tror =)
 
I InsidersUnited skrev:
Vill man fixa hål i tegel så kan man skära i en passande färgad tegelsten, blanda dammet med cement/putsbruk och laga hålet för att färgmatcha det gamla teglet.

Ska du laga hål i fogen och du bara har ett fåtal hål så har jag med framgång använt kakelfog för badrum(finns i alla nyanser/färger) . Ta en nyans mörkare än vad du tror =)
Stort tack! Vi provar det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.