Hej

Hittade igår vad jag antar är den gamla avloppsbrunnen i trädgården när vi grävde. Den ligger kanske två meter neranför huset (har lutning på kanske 5-10º). Då det är dags att färdigställa dränering nästa år så har jag funderat på vart jag ska placera stenkista. När denna dök upp i mer eller mindre direkt anslutning till där alla rör från dränering osv samlas så vart jag överraskad.

Som det är nu har huset kommunalt avlopp så denna brunn är begravd. Vet inte om den är fylld med nåt eller rensad (vet inte vad som brukar göras vid avvecklande av eget avlopp). Men då jag sett att andra använt gamla vattenbrunnar till avvattning så borde väl denna gå att använda? Jag har letat info om avloppsbrunnar men inget hittat. Antar att man också bör ha nåt slags överfyllningsskydd mot översvämmning till mindre stenkista. Är sandmark... riktigt fin sand ner till ca 1.7m... därefter verkar det vara finare sand som nästan är som lera. det går att skiva den nästan med skyffeln. Det blir dock till vanlig sand när den torkat.

Är det en galen ide?

ºSoma
 
Vet du vad det är för en anordning som finns där? Sluten tank eller trekammarbrunn eller något annat? Är det en sluten tank är det ju ingen idé att skicka ner regnvattnet där, om du nu inte bor på ett torrt ställe och vill spara varje droppe.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.