Hej,

Har kommit över en gammal Norlett Snowflite 8/26 med lite fix på. Upptäckte till min förvåning att det inte satt något luftfilter på alls. Konstruktionen är även sådan att jag funderar på om det verkligen har suttit något sådant på överhuvudtaget men det borde det ju naturligtvis göra!?

Då bilder säger mer än ord knäppte jag några. Det är alltså hela choke-historien som sitter i vägen där det borde/brukar ha suttit ett filter.

Frågan är alltså, ska det vara såhär eller fattas det grejer? Motorn är alltså en Tecumseh HM80 motor. Har kollat på http://www.smallenginepartswarehouse.com/parts.asp och det jag hittar på min motorkod (HM80-155182F) i luftfilterväg passar inte.

mvh
 
  • IMG_2816_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2819_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2826_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Taxen skrev:
Jag kan inte se nåt filter på min nya B&S motor på min nya slunga.Verkar inte behövas på vintern,då det är renare luft.Gräsklippare har ju en annan miljö att jobba i.
Har du skummat igenom lite demos?
[länk]
Samma här, bara en skyddande kåpa runt förgasaren.
 
Göran.W
Luft filtret ska ta bort damm och annat skit som flyger i luften och sånt är det lite av när det är snö på marken.
Sen hade risken varit stor att luft filtret satts igen av snö för det "dammar" ju lite snö när man kör.
 
Helt rätt, inga snöslungemotorer jag sett (varesig Tecumseh, Briggs, Honda eller Loncin) har haft luftfilter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.