Har ett hus från 2010. Ett plan och 118 kvm+uterum med vattenburen värme. Kompressorn är bytt en gång men låter allt mer illa.

Vad hade ni gjort? Bytt kompressor i den befintliga? Skaffat en likvärdig ny frånluftsvärmepump? Bytt till en större modell (typ Nibe S735)? Skaffat luft-/vatten istället? (Då behöver man ju lösa ventilationen på annat sätt).

Kan inte riktigt bestämma mig för vad som är bäst..
 
Vilken del av landet pratar vi om? Nuvarande årsförbrukning? Konstigt om kompressorn redan börjar bli dålig om den är utbytt en gång??
 
J Josth skrev:
Vilken del av landet pratar vi om? Nuvarande årsförbrukning? Konstigt om kompressorn redan börjar bli dålig om den är utbytt en gång??
Norduppland. Har just köpt huset, så är osäker på förbrukning. Förra ägarna hade 17000 kWh/år men de körde bastu inne. Inte representativt.

Dessa kompressorer är väl ökända för att gå sönder tyvärr..
 
Ok. Ja jag har fått byta kompressor tre gånger och är alltså inne på kompressor nr fyra nu. Oftast verkar de numera klara sig 8-10 år. Eftersom du har ett uterum med vattenburen värme skulle jag satsa på luftvattenvärmepump. Energiförbrukningen i uterummet kan vara riktigt rejält hög. Skulle bli väldigt mycket el-tillsats med en frånluftsvärmepump. Ventilationen löser man enklast med en modern varvtalsstyrd EC kanalfläkt när man tar bort frånluftsvärmepumpen.
 
  • Gilla
Aron72
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ok. Ja jag har fått byta kompressor tre gånger och är alltså inne på kompressor nr fyra nu. Oftast verkar de numera klara sig 8-10 år. Eftersom du har ett uterum med vattenburen värme skulle jag satsa på luftvattenvärmepump. Energiförbrukningen i uterummet kan vara riktigt rejält hög. Skulle bli väldigt mycket el-tillsats med en frånluftsvärmepump. Ventilationen löser man enklast med en modern varvtalsstyrd EC kanalfläkt när man tar bort frånluftsvärmepumpen.
Uterummet har en luft-/luftvärmepump som borde ta det mesta. Även om det också finns en vattenburen radiator där.

Det är ju också en kostnadsfråga. En Nibe F370 kostar väl 60 000 kr kanske. En S735 eller en luft-/vattenvärmepump ligger uppåt 150 000 kr idag.

Får man verkligen igen de pengarna inom rimlig tid? Budgetlösningen är ju att byta kompressor i den befintliga. Men det känns tveksamt när den är så gammal. Finns ju andra saker som kan gå sönder också..
 
Om du har en 310P från 2010 så är den ju inte särskilt gammal alls. Min är från 1997 och tuffar på fortfarande. Visst kan man behöva byta någon del någon gång men det finns fortfarande gott om reservdelar och bra service. Kanske är det bara kompressorfötterna på din som blivit dåliga och behöver bytas ut? Om man byter hela kompressorn är det smart att välja 360P reservdelskompressor på 650 W istället för 310P reservdelskompressor på 500 W. Ge större värmeåtervinning.

Ja det förändrar ju läget med en LLVP i uterummet som får ge det mesta värmen där. Gillar dock inte att det sitter en vattenburen radiator där för det är en stor frysrisk när det blir riktigt kallt på vintern. Själv skulle jag faktiskt plocka bort den. Tycker då att du ska bo i huset minst ett år innan man tar beslut om nytt uppvärmningssystem. Eventuellt kan man då sätta en till LLVP i huset om man också vill ha AC på sommaren.
 
J Josth skrev:
Om du har en 310P från 2010 så är den ju inte särskilt gammal alls. Min är från 1997 och tuffar på fortfarande. Visst kan man behöva byta någon del någon gång men det finns fortfarande gott om reservdelar och bra service. Kanske är det bara kompressorfötterna på din som blivit dåliga och behöver bytas ut? Om man byter hela kompressorn är det smart att välja 360P reservdelskompressor på 650 W istället för 310P reservdelskompressor på 500 W. Ge större värmeåtervinning.

Ja det förändrar ju läget med en LLVP i uterummet som får ge det mesta värmen där. Gillar dock inte att det sitter en vattenburen radiator där för det är en stor frysrisk när det blir riktigt kallt på vintern. Själv skulle jag faktiskt plocka bort den. Tycker då att du ska bo i huset minst ett år innan man tar beslut om nytt uppvärmningssystem. Eventuellt kan man då sätta en till LLVP i huset om man också vill ha AC på sommaren.
Det som kan hända är väl främst att någon av tankarna börjar läcka. Då återstår skroten trots ny kompressor.

Man är ju nästan halvvägs till en ny F370 om man byter kompressor. Billigt blir ju dyrt i så fall.
 
Ja precis, blir det läckage i kondensorslingan eller i den dubbelmantlade tanken är det kört. Men det är förhållandevis ovanligt vad jag vet. Det är bra att ta reda på exakt vattenkvalitet där man bor och hur det kan påverka tankar i olika material. Gärna prata med gamla grannar i området om hur länge deras varmvattenberedare har hållit och så. Kompressorbyte går på ca 20-25 tkr. För en ny F370 eller motsvarande Bosch och inklusive installation får man räkna med runt 75 tkr.
 
J Josth skrev:
Ja precis, blir det läckage i kondensorslingan eller i den dubbelmantlade tanken är det kört. Men det är förhållandevis ovanligt vad jag vet. Det är bra att ta reda på exakt vattenkvalitet där man bor och hur det kan påverka tankar i olika material. Gärna prata med gamla grannar i området om hur länge deras varmvattenberedare har hållit och så. Kompressorbyte går på ca 20-25 tkr. För en ny F370 eller motsvarande Bosch och inklusive installation får man räkna med runt 75 tkr.
Tänker mig att jag installerar en F370 själv i så fall. Finns nya sådana för 60 000 kr på blocket. Kanske går det att pruta ytterligare lite. Då framstår en ny kompressor till en 15 år gammal värmepump som ganska dyr.
 
Måste man hålla sig till Nibe? Hur är Thermia på frånluftpumpar?
 
Fotografen Fotografen skrev:
Måste man hålla sig till Nibe? Hur är Thermia på frånluftpumpar?
De har en modell som är avsedd för utbyte. Hur bra den är vet jag inte.

Även IVT/Bosch har en.

Fördelen med Nibe är enklare installation. Alla anslutningar sitter på exakt samma ställe.
 
Nja, en del skiljer avsättningsmåtten för rören på anslutningarna mellan 310P och F370 men numera använder väl de flesta anslutningsslangar och inte längre rör (tyvärr). Måtten för ventilationsanslutningarna stämmer nästan helt och hållet. Det som är bra med NIBE är tillgängliga manualer och kundsupport hos fabriken. De andra har hemliga installationsmanualer och ingen support för privatkunder utan bara etablerade installatörsfirmor.
 
J Josth skrev:
Nja, en del skiljer avsättningsmåtten för rören på anslutningarna mellan 310P och F370 men numera använder väl de flesta anslutningsslangar och inte längre rör (tyvärr). Måtten för ventilationsanslutningarna stämmer nästan helt och hållet. Det som är bra med NIBE är tillgängliga manualer och kundsupport hos fabriken. De andra har hemliga installationsmanualer och ingen support för privatkunder utan bara etablerade installatörsfirmor.
Det är möjligt. Men de är tillräckligt nära för att befintliga slangar ska passa rakt av. Samma dimension också.

Borde vara max någon timmes jobb att byta till en F370.

Hade en kompressor kostat 10 000 kr hade valet varit lätt. Men det är mindre lockande att lägga ut 25 papp och sen få hål i tanken ett år senare.
 
Jag tycker i så fall att du ska byta alla gamla slangar om det sitter slangar och inte riktiga rör. De gamla slangarna kunde vara gjorda av magnetiskt stål och då blev slangarna magnetitfällor och kunde becka igen helt så cirkulationen nästan upphörde. Det är också osäkert med diffusionstätheten i slangarna. När det kommer in nytt syre i värmesystemet så rostar det på insidan och det skulle kunna bli skador i det långa loppet.
 
J Josth skrev:
Jag tycker i så fall att du ska byta alla gamla slangar om det sitter slangar och inte riktiga rör. De gamla slangarna kunde vara gjorda av magnetiskt stål och då blev slangarna magnetitfällor och kunde becka igen helt så cirkulationen nästan upphörde. Det är också osäkert med diffusionstätheten i slangarna. När det kommer in nytt syre i värmesystemet så rostar det på insidan och det skulle kunna bli skador i det långa loppet.
Det låter som en bra idé när man ändå tömmer systemet.

Har du varit med om att kompressorn sitter fast vid start? Var och varannan gång min ska starta så burrar det som en motor som sitter fast samtidigt som effektmätaren visar 2,5 kW i kanske 5 sekunder. Sedan är det tyst i kanske en halv minut innan det blir samma sak igen. Kompressorlampan lyser hela tiden. Kan bli så ett par gånger innan den startar.

Jag tolkar det som att motorn inte orkar dra runt kompressorn och att det finns något motorskydd som återställer sig automatiskt. Tyder ju på rejält skadad kompressor i så fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.