Lägger tråden här eftersom det handlar om installation, om den passar bättre i belysningsforumet få någon mod flytta den :)

Jag håller på att sätta upp nya plattor ovanför diskbänken. Där sitter ett eluttag, det är ju inget problem, bara borra hål i plattan och sätta tillbaka uttaget efteråt.

Men sen satt det en väggmonterad lampa ovanför vattenkranen. Där kom kablarna ut från ett rör i väggen och direkt in i lampan, som var monterad över det hela.
Frågan är hur gör jag nu? Jag ska sätta upp en armatur med spottar i, kabeln till den är typ ojordad "radiosladd". D.v.s. den är löstagbar ur armaturen och sen har en europakontakt i andra änden.
Hur löser jag detta på bästa sätt?
Jag vill helst ha kvar strömbrytaren på väggen till lampan. Går det att lösa? Eller måste man dra den till ett separat VU?
Om man drar den till ett VU, hur gör man med de gamla kablarna i väggen då?
 
Du kan riva lampan och bara låta trådarna hänga ut ur väggen. När du fått upp plattorna så kan du skruva fast en kulodosa över hålet. Kommer röret ut precis under skåpet eller längre ner (aldrig sett en liknande lösning som den bef. du beskrev)? Kommer det ut precis under skåpet så kan du skruva kulodosan under skåpet istället för på väggen, då syns den inte lika mycket.
Från den dosan kan du sedan få ihop det andra.

//Patrik
 
Det kommer ut ca 10-15cm under skåpet.
Går det bra med en kulodosa, eller ska det vara högre kapslingklass när det är så nära kranen?
Är det ok att klippa sladden på lampan och koppla in den i dosan sen?

Blev förvånad att det var jord framdragen till lampan, som är original -69 när kåken byggdes.
Eller rättare sagt, jag antar att det är jord, då den är röd och övrig jord är röd i köket (man måste mäta för att veta:)).
 
Det funkar med en vanlig kulodosa.

Ja, du kan klippa stickkontakten.

I kök så brukar det finnas skyddsjord. :)

Lycka till!

//Patrik
 
Brukade du spruta vatten på den gamla lampan? Om inte så räcker det med en kulodosa.

Men sedan blir det lite knivigt om man ska vara petig. En dosa innebär fast installation av en lampa som är avsedd att anslutas via anslutningssladd. Du får inte koppla en lampsladd till en kulodosa, möjligen en anslutningsdosa? men jag tror fortfarande inte att lampsladd är tillåtet eller lämpligt.

Ska det göras helt enligt reglerna så ska antingen

  • lampan monteras fast och anslutas med t.ex EKRK från kulodosan
  • ett uttag monteras istället som matar lampan. Då slipper du också problematiken med att klippa stickproppen som är formellt fel men som alla gör i alla fall...
    Vill du inte ha uttaget just där så kan du ju sätta en kulodosa och mata ett uttaget som är placerat någon annanstans med EKRK.
  • montera lampan över hålet där kabeln kommer ut om det går, och anslut den direkt, utan någon anslutningskabel.
 
Med spottskenor från t.ex. IKEA brukar ha en medföljande lampsladd som ända möjliga kopplingskabel.
Då brukar jag klamra kabeln lite snyggt under skåpet och ansluta i kulodosa.

Enligt mig så är det en installation med fullgod elsäkerhet. Om det inte går helt enligt reglerna så undrar jag då i så fall hur man ska lösa det annars? Sätta ett uttag och låta kabeln hänga i luften från armaturen?

Gör som jag sa. :)

//Patrik
 
Nä, brukade inte spruta vatten på den gamla lampan så ofta ;)
Blir nog en kulodosa och klippt sladd, blir lite svårt att få fast EKRK i armaturen, då det är snabbkontakt på originalsladden.
Det blir inget bra att sätta lampan på väggen, då blir spottarna att lysa rakt ut :)
 
Lite lurigt att garantera något med röda skyddsjordar. Den har även används som tändtråd i ojordade installationer. Den Gul/Gröna är omgärdad av betydligt striktare regler när det gäller användningsomräde. Endast skyddsjord, PEN-ledare eller potentialutjämning.
 
Det är röd/svart/blå i uttaget. Självfallet mäter jag upp det innan montering, men förhoppningsvis så är röd jord och svart nolla och blå tändtråd.
 
Hmm, jag tror fortfarande inte att det är tillåtet, dvs göra en fast installation med SKX. Den borde anslutas med stickkontakt.
 
Hur var det nu med vad som räknas som fast installation, är t.ex. en spis fast installerad om den inte har perilexkontakt? Spisen ansluts ju då typiskt med kabel som inte får användas för fast installation...

(Visst, det är en skillnad i att man inte klamrar fast kabeln till spisen)
 
Bo.Siltberg skrev:
Hmm, jag tror fortfarande inte att det är tillåtet, dvs göra en fast installation med SKX. Den borde anslutas med stickkontakt.
Ibland så får man ta regler med en nypa salt och köra på sunt förnuft istället. :rolleyes::cool:

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.