Har just köpt ett så kallat underhållsfritt bilbatteri (ingen påfyllning av vatten) på 74 Ah på Biltema. Undrar om jag kan använda min ca 30 år gamla batteriladdare utan att skada batteriet. Laddaren är på 4 amper, 24/48 VA med inbyggd säkring 500 mA och 220 V - 50 Hz.
Risken skulle väl vara att man överladdar batteriet eller skadar det på annat sätt. Tänker att med en timer kan tiden begränsas, exempelvis till max 10 - 15 timmar?
 
Det är inga problem, du kan ha den på ett dygn om du vill det för nån enkel reglering har de flesta.
Men du menar väl 12 och 24 volt?
 
Skaffa en C-tek MXS 3.8 eller 5.0 så slipper du tänka på HUR du skall ladda batteriet. Går att ladda även när batteriet är inkopplat i bilen. Kostar runt tusenlappen.

http://ctek.se/se/sv/chargers/MXS 3.8
 
Stefan1972
Den enda reglering som finns på laddaren är att välja mellan 6 eller 12 volt.
Det står som jag skrev 24/48VA på laddaren, vet inte om det betyder volt?
 
Redigerat:
Troligen omkopplingbar mellan 6 V och 12 V. Med 4 A säkring blir det 24/48 VA. 48 V skulle inte rimmar men för 30 år sedan fanns det fortfarande bilar med 6 V.
 
Johan Gunverth
Jag känner inte för att köpa en ny laddare i onödan. Kan nämna att jag har ett exakt likadant batteri på ca 60 Ah i en annan bil som jag har laddat med denna laddare sex gånger på fem år. Jag har läst om varningar för gammal laddare men har dock inte märkt att detta batteri har blivit sämre. Brukar ladda ner till 0,5 -1,0 Amp och under högst ett dygn, ofta halva den tiden.
 
Jag har inte märkt att mitt gamla batteri på 60 Ah har skadats trots mångårig och regelbunden laddning med en gammal och "olämplig" laddare. Dock har det batteriet inte utsatts för kyla eftersom den bilen nästan enbart körs på sommaren.
Är nu rädd om mitt nyinköpta batteri till min andra bil som körs året om. När jag googlar kan jag läsa en samfälld varning för min gamla laddare till moderna skötselfria batterier. Ni som har egna erfarenheter, är alla dessa varningar obefogade eller har jag haft tur?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.