Hej!

Jag har inhandlat en antik kristallkrona från 70-talet av en säljare som påstår att hen använt den och att den fungerar. Jag undersökte inte noga utan när jag kom hem såg jag att det verkar vara en trepolig lamppropp dit det går 3 kablar och min lampkontakt ser ut att vara jordad (se bild). Tolkar det som att lampproppen är ojordad.

Frågan till er är om detta kan gå att lösa på ett enkelt sätt (av elektriker naturligtvis) eller om man behöver göra något omfattande (vilket då inte skulle vara värt det).

Sista bilden är sladdarna till lampan (tre stycken)

Tack på förhand :)
 
  • Trepolig lamppropp för kristallkrona från 70-talet monterad på vit takplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vit takkontakt med tre kablar, blå, grön/gul och brun, syns. Kabelanslutningar är anslutna till taket, och ett metallkrok sticker ut undertill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en hand som håller en trepolig vit lamppropp från en antik 70-tals kristallkrona, med sladdar och skruvar synliga mot en suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett finger som håller i en klar kabel framför en antik kristallkrona och en trägolvbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det du har i lampan är en kronkoppling, med två tändtrådar och en nolla.

Man kunde alltså tända lampan i två delar med en dubbelbrytare i väggen, låt oss säga ena halvan, andra halvan och båda halvorna samtidigt.
.
Detta var vanligt förr innan dimmers fanns.

Nu har du ju ingen dubbelbrytare på väggen så då kan man bara koppla ihop de två halvorna och tända alla lampor samtidigt.

Du får reda ut vilken av de tre ledarna som är gemensam nolla.

Egentligen ska nog den lampan byggas om med jordledning...
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Och eftersom du har jordade uttag så ska lampan jordas eller vara dubbelisolerad.
 
  • Gilla
avh67f och 3 till
  • Laddar…
En elektriker kan fixa lampan så att den passar i ditt uttag och är jordad på en kvart. Men realistiskt så kommer du betala någon 1000 kr för det gissar jag ändå. Det finns ställen som ordnar elen till sådana lampor. Du kan bara googla fram det.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det behöver inte vara en elektriker som fixar lampan, det behöver bara vara någon som vet vad denne gör och hur det ska vara.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Typiskt är det välsorterade lampbutiker som tar in gamla lampor och drar om ledningarna så de blir godkända där de ska sitta nu. Kan lätt kosta ett par tusen kronor numera.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Tack för alla svar.
Så:

Om jag låter den förbli ojordad och bara byter stickpropp till en ojordad så skulle jag i teorin kunna använda den, det blir billigare men det är inte godkänt avseende säkerhetsrisk.

Och ska man göra det by the book ska man byta ut hela sladden så att det blir jordat men det blir mycket dyrare.

Har jag förstått det rätt då?
 
N Nicklas Wahlström skrev:
Tack för alla svar.
Så:

Om jag låter den förbli ojordad och bara byter stickpropp till en ojordad så skulle jag i teorin kunna använda den, det blir billigare men det är inte godkänt avseende säkerhetsrisk.

Och ska man göra det by the book ska man byta ut hela sladden så att det blir jordat men det blir mycket dyrare.

Har jag förstått det rätt då?
Den kommer lysa men den kommer inte vara säker, ja.
Tänk på att en ojordad propp har två ledare/plintar och du har tre sladdar som behöver anslutas. Så två sladdar behöver du sätta ihop och det behöver vara rätt sladdar (antar jag).
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Den kommer lysa men den kommer inte vara säker, ja.
Tänk på att en ojordad propp har två ledare/plintar och du har tre sladdar som behöver anslutas. Så två sladdar behöver du sätta ihop och det behöver vara rätt sladdar (antar jag).
Ja just det med tanke på det som skrevs ovan, att det finns två tandtrådar. Jag förstår dock inte vad som skulle göra det mindre säkert jämfört med om lampkontakten var ojordad?
 
Du behöver hitta den gemensamma ledaren (3)
Elschema med tre ledare märkta 1, 2 och 3, två lampor och en strömbrytare. Ledarna ansluter till en L- och N-nivå.

Ta två ledare, vilka som helst och koppla in på elnätet (den tredje låter du vara men se till att den är isolerad så du inte kan beröra den).

Om ingen av dom är (3) kommer lampan att lysa svagt eller inte alls beroende på ljuskällorna (varje lampa får halva spänningen) och den ickekopplade ledningen är (3).

annars

Om en av dom är (3) kommer halva lampan att lysa med full styrka.
Nu byter du en av dom inkopplade sladdarna mot den som inte var inkopplad (isolera den inte använda)

Lyser nu den andra halvan med full styrka var den som inte flyttades (3).

(3) är den som ska vara ensam inkopplad och de två andra ska tvinnas ihop.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du behöver hitta den gemensamma ledaren (3)
[bild]

Ta två ledare, vilka som helst och koppla in på elnätet (den tredje låter du vara men se till att den är isolerad så du inte kan beröra den).

Om ingen av dom är (3) kommer lampan att lysa svagt eller inte alls beroende på ljuskällorna (varje lampa får halva spänningen) och den ickekopplade ledningen är (3).

annars

Om en av dom är (3) kommer halva lampan att lysa med full styrka.
Nu byter du en av dom inkopplade sladdarna mot den som inte var inkopplad (isolera den inte använda)

Lyser nu den andra halvan med full styrka var den som inte flyttades (3).

(3) är den som ska vara ensam inkopplad och de två andra ska tvinnas ihop.
Okej, jag förstår! Tack. Det där kan till och med jag lösa. Men det är som tidigare nämnt ”inte helt säkert”. Vilka teoretiska risker möter jag i praktiken om man gör på detta vis?
 
N Nicklas Wahlström skrev:
Ja just det med tanke på det som skrevs ovan, att det finns två tandtrådar. Jag förstår dock inte vad som skulle göra det mindre säkert jämfört med om lampkontakten var ojordad?
Du har en lampa av metall som ska installeras i ett rum med jordade kontakter.

Lampan är gjord för att installeras i rum utan jordade kontakter, så om det blev fel på lampan kunde man inte få en krafttig stöt för det fanns ingen jord man kunde beröra.
(En sanning med modifikation, värmeelement kunde vara jord men med tjock elementfärg och avstånd från eluttag så...).


Nu finns det i ditt rum jord man kan beröra, vilken jordad apparat som helst blir en jordkälla som om man berör den och (trasig) lampan samtidigt får man strömgenomgång i kroppen
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du har en lampa av metall som ska installeras i ett rum med jordade kontakter.

Lampan är gjord för att installeras i rum utan jordade kontakter, så om det blev fel på lampan kunde man inte få en krafttig stöt för det fanns ingen jord man kunde beröra.
(En sanning med modifikation, värmeelement kunde vara jord men med tjock elementfärg och avstånd från eluttag så...).


Nu finns det i ditt rum jord man kan beröra, vilken jordad apparat som helst blir en jordkälla som om man berör den och (trasig) lampan samtidigt får man strömgenomgång i kroppen
Okej, så om jag berör lampan som måste vara trasig (stömledande) OCH en jordad apparat samtidigt så blir det strömgenomgång. Kan lampan fungera som vanligt och vara strömgenomförande? Och är t.ex. en metallstege en jordad apparat?
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
MultiMan
Ja, hela lampan kan vara strömförande utan att du märker detta förrän du rör den, om den saknar jordning. Då finns ingen väg för strömmen att ta innan någon (du) rör vid den, då blir du jordledaren. Obra.

Det som är extra dåligt i ett jordat rum är att jordledaren i uttagen har väldigt lågt motstånd och därför blir strömgenomgången mycket större än om strömmen tar vägen via dina gummisulor t ex, när rummet saknar jordledare överallt.

Finns jordfelsbrytare hjälper det och räddar liv, men det kommer vara riktigt obehagligt. Den kan även fallera om än ovanligt. Då är det säkringen som går istället och det tar mycket längre tid. Med jordad lampa löser säkringen så fort lampan eventuellt blir strömförande, då det blir en sluten krets utan att du behöver vidröra något.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
N Nicklas Wahlström skrev:
är t.ex. en metallstege en jordad apparat?
Nej, inte om den står på ett golv som är en dålig ledare, med gummifötter, men står den på ett fuktigt betonggolv kan den ha så pass låg resistans mot jord att det blir riktigt obehagligt om du håller i den samtidigt som du tar i (den hypotetiskt trasiga) lampan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.