Jag har köpt en bostadsrätt med gammal köksinredning. Jag vill gärna bevara den gamla stilen, men jag undrar om det finns något knep att ta till för att trälådorna ska bli lite lättare att dra ut och in. Efter att tidigare ha haft moderna lådor som nästan stänger sig själva, så känns dessa väldigt "tunga"
 
Lättast är att gnugga glidytorna med en ljusstump.
Sen har jag sett att man sågat upp plastskärbrädor eller liknanade i lagom remsor och lagt i spåren. Detta framförallt när det varit nerslitet som det är på många gamla kök. Man får ju då upp lådan i rätt höjd igen.
 
Jättebra tips, tack!
 
Man kan tänka lite på teknik när man drar också.
Att du inte bara ska dra rakt utåt som på lådor som "glider av sig själv"
Utan faktiskt bära lite tyngd när du håller i handtaget också.

Typ: lyft några mm - dra ut/skjut in - sätt ner
Då avlastar du tyngd och minskar även friktionsytan
Och den skaver och hänger inte på skåpets framkant (blir med tiden fult och ger lutande låda)

Svårt att förklara med ord, hoppas du förstår vad jag menar och kan testa dig fram till känslan.
 
Talg fungerar mycket bättre än stearin till smörjning av trä. Det brukar man använda till träskruvar och gejdrar på hyvelbänkar. Går tex att beställa från Sjöbergs.
 
Ta ut lådan och studera hur glidlisterna ser ut. Dom brukar vara blankslitna. Men kan lika gärna vara fnasiga och det ökar friktionen. Ibland kan det vara nödvändigt att byta dom för att lådorna inte ska skramla för mycket och göra det svårare att stänga.
 
Det är lite mer jobb men jag har en kollega som satte in moderna beslag i alla lådor i sitt gamla kök, blev hur bra som helst såg ingen skillnad men fantastiskt mycket skönare att använda köket.
 
Jag har också behållit gamla fronter men satt in moderna lådor.

Jag köpte IKEA-lådor men det var ett dåligt val eftersom jag var tvungen att anpassa bredden på dem. Blev lite extra pyssel. Skulle ha köpt blum eller hettish tror jag men det var svårt att få tag i här och dyrare. Men nu har jag mjukstängande lådor i ett teakkök från 1968.
 
Vi har en kökslåda som var supertung att dra ut. Efter att ha gnidit en tvål mot träet som lådan ligger på så glider den hur lätt som helst!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
K
B Ben A skrev:
Vi har en kökslåda som var supertung att dra ut. Efter att ha gnidit en tvål mot träet som lådan ligger på så glider den hur lätt som helst!
Välkommen till bh. Tror nog dom löst problemet med lådorna, var ju ändå 6 år sen senaste inlägget skrevs..
 
K kniv skrev:
Välkommen till bh. Tror nog dom löst problemet med lådorna, var ju ändå 6 år sen senaste inlägget skrevs..
Jo, det förstår jag. Men eftersom google tar en hit när man söker så tänkte jag att fler kan få ta det av tvåltipset och ingen annan tog upp det här.
 
  • Gilla
Peter #11
  • Laddar…
BirgitS
B Ben A skrev:
Vi har en kökslåda som var supertung att dra ut. Efter att ha gnidit en tvål mot träet som lådan ligger på så glider den hur lätt som helst!
Och har man inte hårda tvålar så lär det gå bra med stearinljus också.
 
  • Gilla
Ben A
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.