Hej, har en sommarstuga från 50-talet med vad jag tycker verkar vara riktig risig vind/takläggning.

Som bilden visar är det dels ovårdat där uppe överlag men sen finns ingenting alls under taket, ingen råspont och ingen plast bara bärläkt(?) på takstolarna. Gör man så? Borde väl rinna in vatten om något spricker. Taket är gammal eternit och tanken är att byta till plåt inom något år. Då vill jag även fixa till det hela överlag helst isolera bättre om det är värt det men inte säker på vad man kan/bör göra. Borde jag sätta råspont under nya taket?

Det finns inga insektsnät eller så, från takfoten verkar det vara helt öppen in till vinden. Finns öppna kvisthål i panelen som jag tror syns på bilden. Är det normalt eller brukar man inte ha stängt för oönskade hyresgäster på något vis? Har redan haft fladdermöss som flugit ut när jag öppnat luckan och har ett råtthål rakt genom innertaket i ett hörn i hallen. Så det myser nog omkring en och annan gnagare där uppe i spånisoleringen.. 😬

Min tanke:
-Rensa ut hela skiten
-Se till att det blir nät/tätat vid alla öppningar
-Sätta någon ångspärr mellan takstolarna ner mot innertaket
-Ny isolering

Steg två blir fixa själva taket nästa sommar.

Verkar planen vettig eller hur skulle tankarna gå? Är det onödigt att isolera nytt? Vi kommer bara vara där på somrarna f ö om det gör någon skillnad. Ledsen om lång text.
 
  • Odlingsvind med äldre eternittak, synliga takbjälkar utan råspont eller plast, skräp och bråte på golvet samt olika materialstaplar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jocksob skrev:
Hej, har en sommarstuga från 50-talet med vad jag tycker verkar vara riktig risig vind/takläggning.

Som bilden visar är det dels ovårdat där uppe överlag men sen finns ingenting alls under taket, ingen råspont och ingen plast bara bärläkt(?) på takstolarna. Gör man så? Borde väl rinna in vatten om något spricker. Taket är gammal eternit och tanken är att byta till plåt inom något år. Då vill jag även fixa till det hela överlag helst isolera bättre om det är värt det men inte säker på vad man kan/bör göra. Borde jag sätta råspont under nya taket?

Det finns inga insektsnät eller så, från takfoten verkar det vara helt öppen in till vinden. Finns öppna kvisthål i panelen som jag tror syns på bilden. Är det normalt eller brukar man inte ha stängt för oönskade hyresgäster på något vis? Har redan haft fladdermöss som flugit ut när jag öppnat luckan och har ett råtthål rakt genom innertaket i ett hörn i hallen. Så det myser nog omkring en och annan gnagare där uppe i spånisoleringen.. 😬

Min tanke:
-Rensa ut hela skiten
-Se till att det blir nät/tätat vid alla öppningar
-Sätta någon ångspärr mellan takstolarna ner mot innertaket
-Ny isolering

Steg två blir fixa själva taket nästa sommar.

Verkar planen vettig eller hur skulle tankarna gå? Är det onödigt att isolera nytt? Vi kommer bara vara där på somrarna f ö om det gör någon skillnad. Ledsen om lång text.
Det var en riktig budgetlösning men coolt att det funkat i 70 år. 😀

Ja du ska sätta råspont när du rivit eterniten. Det kostar inte så mycket och det kommer bära upp plåten fint.

Lycka till 😉
 
  • Gilla
Jocksob och 1 till
  • Laddar…
G Greedy1978 skrev:
Det var en riktig budgetlösning men coolt att det funkat i 70 år. 😀

Ja du ska sätta råspont när du rivit eterniten. Det kostar inte så mycket och det kommer bära upp plåten fint.

Lycka till 😉
Ja faktiskt eller funkat och funkat problemen visar sig kanske när jag börjar djupdyka lite 😁 Men till synes har det gjort jobbet ändå, ser bedrövligt ut men torrt och luktfritt så långt jag vet.

Tack för svar, inte finns risk att taket är för klent för råspont och plåt va? Läste någonstans att man inte ska köra pannor på tak som haft lättvikts-tak tex men plåt måste ju väga mindre än eternit.
 
J Jocksob skrev:
Ja faktiskt eller funkat och funkat problemen visar sig kanske när jag börjar djupdyka lite 😁 Men till synes har det gjort jobbet ändå, ser bedrövligt ut men torrt och luktfritt så långt jag vet.

Tack för svar, inte finns risk att taket är för klent för råspont och plåt va? Läste någonstans att man inte ska köra pannor på tak som haft lättvikts-tak tex men plåt måste ju väga mindre än eternit.
Plåt blir snyggt. Men kör inte korrugerad bara. Ser så jädrans billigt ut. Kör plant med "veck".
 
Mitt fritidshus från 1958 såg ungefär ut sådär också, fast jag hade aluminiumplåt istället för eternit. Jag fick taket omlagt förra året för det läckte en del. Jag valde att inte lägga råspont eftersom jag inte visste om stommen skulle klara den extra vikten. Det blev alltså kondensväv direkt på befintlig bärläkt sen uppreglat med ny strö- och bärläkt och plåt på det. Jag tycker det fungerar bra och jag ska nog få till insektsnät och ordentlig takfotsinklädnad så småningom, efter att jag fixat fasaderna. Så absolut inte obligatoriskt med råspont enligt mig, men det är klart att det är det vanligaste.

I ditt fall verkar ju stommen klara lite mer vikt med tanke på eterniten, så då är nog ändå råspont med plåt ett bättre alternativ. Tror det är enklare att få till insektsnät och det öppnar ju upp möjligheten att ta bort hela takfotsinklädnaden om man vill det.

Om du ska sätta något vattentätt skydd under takstolarna (antar att det är det du menar med ångspärr?), hur har du tänkt få ut vattnet på utsidan? Finns det verkligen plats till det med tillräckligt fall överallt? Ska du sen byta till råspont så får du ju ta bort den igen. Och vad har du tänkt dig för isolering? Ska du ha något som inte är hygroskopiskt så skulle jag nog rekommendera att lägga om taket innan isoleringen byts ut.
 
  • Gilla
Jocksob
  • Laddar…
G Greedy1978 skrev:
Plåt blir snyggt. Men kör inte korrugerad bara. Ser så jädrans billigt ut. Kör plant med "veck".
Kommer inte få bestämma i slutändan då fröken i huset har för stark vilja men kommer inte bli sån korrugerad iaf jag är helt enig med dig det ser lite taskigt ut.
 
N nada77 skrev:
Mitt fritidshus från 1958 såg ungefär ut sådär också, fast jag hade aluminiumplåt istället för eternit.
Intressant ju tänker att jag tar ut någon kunnig och om jag kan få bekräftat att det funkar med råspont viktmässigt så kör jag på det bara för det känns rejälare om inte annat 🙏 Upplever du oväsen/smatter vid regn du som inte har det förresten?

I nuläget har jag ingen takfotsinklädnad alls skulle nog kunna stå på utsidan på vissa delar av huset och sticka in handen på vinden i princip (perfekt för en råtta eller fladdermus att sonika krypa raka vägen in). Ska ta bild nästa gång jag är där lite svårt att förklara men känns udda. Nog sant som du säger att insektsnät blir enklare att få bra med råspont på plats i alla fall.

Var nog lite otydlig med ångspärr där. Menar om jag skulle byta isolering på vinden. Att jag då tänkte ta bort allt spån, sätta ångspärr mellan golvbjälkarna ner mot innertaket i huset, för att sedan lägga ny isolering där ovanpå. Förstått det som att ska man isolera ordentligt behövs fuktspärr mellan huset och vinden. Sorry om begreppen inte är hundra, rätt novis 😊
 
J Jocksob skrev:
Intressant ju tänker att jag tar ut någon kunnig och om jag kan få bekräftat att det funkar med råspont viktmässigt så kör jag på det bara för det känns rejälare om inte annat 🙏 Upplever du oväsen/smatter vid regn du som inte har det förresten?

I nuläget har jag ingen takfotsinklädnad alls skulle nog kunna stå på utsidan på vissa delar av huset och sticka in handen på vinden i princip (perfekt för en råtta eller fladdermus att sonika krypa raka vägen in). Ska ta bild nästa gång jag är där lite svårt att förklara men känns udda. Nog sant som du säger att insektsnät blir enklare att få bra med råspont på plats i alla fall.

Var nog lite otydlig med ångspärr där. Menar om jag skulle byta isolering på vinden. Att jag då tänkte ta bort allt spån, sätta ångspärr mellan golvbjälkarna ner mot innertaket i huset, för att sedan lägga ny isolering där ovanpå. Förstått det som att ska man isolera ordentligt behövs fuktspärr mellan huset och vinden. Sorry om begreppen inte är hundra, rätt novis 😊
Ja det låter från plåttaket när det regnar rejält, men jag upplever inte att det är ett problem.

OK då missuppfattade jag det där med ångspärr. Jo ska du byta till icke hygroskopisk isolering så måste du ha ångspärr under, men jag är osäker på om det blir riktigt tätt om man sätter den från vinden. Men det känns ändå riskabelt att byta isolering och sätta in ångspärr om man inte vet att yttertaket är tätt.

Jag har inte gjort något åt isoleringen på min vind än, men jag kommer behålla en del spån och fylla på med cellulosa lösull. Sedan kommer jag nog sätta in ångbroms från undersidan i badrum, toalett och kök efter hand som jag renoverar de rummen. Eller kanske ångspärr i badrummet, har inte bestämt mig än.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.