Vi har nyss köpt en lägenhet i ett hus byggt 1953. Nu är renoveringen igång och när jag kämpade med att få bort golvlisten så dök en vit kabel överraskande upp. Det ser ut att vara två tunna kablar som sitter ihop och är spikade fast i listen.

Någon som vet vad denna kan vara? Elkablarna till eluttagen i rummet är inte utanpåliggande (synligt i alla fall).
 
  • En vägg med ett eluttag, en insatt stickkontakt och en vit kabel som avtäckts bakom borttagen golvlist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal vit kabel fastspikad vid en borttagen golvlist i en lägenhet under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit kabel överraskande framträder bakom borttagen golvlist vid en renovering i lägenhet från 1953.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Telefonkabel
 
Fadai
Kan det vara gamla telefonkablar?
 
Fairlane
Jag tycker det ser ut som telefonkablar
 
Tack för svaren! Då ska jag fortsätta undersöka varifrån sladden kommer ifrån och om det är något man är tvungen att ha kvar.
 
Det är en gammal telefonkabel. Bara att klippa av.
 
T TSS skrev:
Vi har nyss köpt en lägenhet i ett hus byggt 1953. Nu är renoveringen igång och när jag kämpade med att få bort golvlisten så dök en vit kabel överraskande upp. Det ser ut att vara två tunna kablar som sitter ihop och är spikade fast i listen.

Någon som vet vad denna kan vara? Elkablarna till eluttagen i rummet är inte utanpåliggande (synligt i alla fall).
Kan även vara till en gammal hörslinga.
 
Eller dörrklocka.
Men den typen var som sagt väldigt vanlig för telefon.
 
A alfista skrev:
Eller dörrklocka.
Men den typen var som sagt väldigt vanlig för telefon.
Nu när jag följt hur hela kabeln går så går den fram till ett gammalt telefonuttag samt en gammal dörrklocka (finns en ny monterad direkt på dörren nu). Så jag antar att det bara är att riva bort som tur!
 
  • En gammal dörrklocka på en vit vägg med uppluckrad kabel som löper längs med listverk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt beige telefonuttag märkt "TELE" på en vit vägg med frilagd gammal kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.