Hej!

Har en gammal Handöl täljstenskamin som jag funderar på att renovera. Var kan jag hitta bilder på gamla Handölkaminer? Skulle vilja bestämma ålder och modell på den jag har... Har ingen kamera annars hade jag lagt upp bilder här för hjälp med identifiering.

Några tips?
 
Troligtvis ej längre aktuellt, men man vet ju aldrig hur länge gamla projekt blir stående om man har plats :p Har själv just köpt en gammal Handöl kamin. På min satt en liten lapp på baksidan där det står modell. Min heter 400. Har en bit över nu när jag försöker montera ihop den :-/ Men!! Tips är att kolla på www.handol.se, vissa finns med men inte de riktigt gamla. Handöl har gått över till Contura numera. Jag ringde dem:

Contura | Markaryd | Tel: 0433 - 75 100 | brasvarme@contura.se



Och har iaf fått fatt på en skiss med vilka delar som ingår, så jag kan se om något saknas åtminstone.
 
Hej! Har just köpt ett hus från 60-talet med en likadan kamin, svart plåt och täljsten på sidorna. Modell 400, tillv.nr. 5095. Skulle vilja reda ut hur tilluften kommer in i brännkammaren. Inget napp från Contura/Handöl när jag ringde dem. Har tydligen trist nog gjort sig av med allt gammalt. Skulle gärna ta en titt på din skiss emmschen! :D
 
L
Det du kan göra är att ringa något kaminfirma av äldre art , och fråga om dom har någon pensionärsmässig person där , en sådan är nog enda möjligheten att komma någon vart .
Färskvara på anställd vet inget , ny teknik , gammal teknik till soptunnan
Lägg upp ett par bilder så kanske någon känner igen den
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.