Ett komplicerat senario:

Köpte ett sommarhus för två år sedan, med en kort grusad väg (ca. 20 meter), sedan en liten uppkörd sträcka på min egna tomt.

Härom veckan ringde en granne och sa att jag inte fick åka på hans väg. Jag blev givetvis förtvivlad och ringde Lantmäteriet. De sa att det inte finns något servitut på vägen, men att det inte är grannen som äger marken, utan en bonde en bra bit bort som inte använder vägen själv.

Jag fick tag i bonden. Han sa att de på 30-talet lät min granne att bygga denna väg och nyttja marken enligt hävd. Han skulle prata med min granne om min möjlighet att nyttja dessa 20 meter. Bonden vill inte bli osams med min granne, då de är gamla vänner. Jag betalar gärna för mitt slitage och för att underhålla den delen.

Är detta bara för att jävlas kan man ju undra.

Om detta inte blir till någon lösning, hur kan jag gå vidare?
 
Har du någon annan möjlighet till väg till din fastighet? Om svaret är JA, har du en stor chans att kunan tvinga dig till det. Har du möjlighet att kunna göra en annan väg till din fastighet eller redan har en. Så är det bara att glömma det om bonden inte tillåter det.
 
aedwall skrev:
Har du någon annan möjlighet till väg till din fastighet? Om svaret är JA, har du en stor chans att kunan tvinga dig till det. Har du möjlighet att kunna göra en annan väg till din fastighet eller redan har en. Så är det bara att glömma det om bonden inte tillåter det.
Jag antar att du menar NEJ?

Jag tror att grannen vill ha hjälp med underhållet av vägen. Det kostar ju ett gruslass med ett par års mellanrum. Ta en diskussion med honom. Även om du kan tvinga fram ett officialservitut så är det ju sjyst att dela på faktiska kostnader. För att inte tala om grannsämjan.
 
Redigerat:
Tackar för svaren. Bonden skulle först prata med honom, sedan hoppas jag verkligen att vi kommer till någon lösning. Betalar som sagt mer än gärna för underhåll.

Vad kan vara en skälig ersättning för det jag nyttjar (ca 20 meter), eller skall jag betala för hela vägen. Den är ju kanske 500 meter till min granne.
 
Om du utnyttjar 20 meter av 500 så ska du till att börja med betala 20/500 av kostnaderna. Sen kan man ju också göra en bedömning av hur ofta och med hur tunga fordon som ni båda använder vägen.

Det skulle vara intressant att veta svaret på aedwalls fråga: Är det överhuvudtaget möjligt att dra en väg någon annanstans? Om inte så kan du tvinga fram ett officialservitut. Och då behöver du inte betala nånting, men naturligtvis vill du visa din goda vilja när det gäller den saken.

Man kan se det som futtigt att du inte skulle få använda 20 meter av grannens väg. Men du kan ju räkna på vad det skulle kosta att bygga en egen väg parallellt med grannens. Då får du ju en bild av hur mycket du maximalt ska erbjuda grannen.
 
Du ska givetvis inte betala för mer än det du använder, i vår vägförening så har vi delat upp kostnaderna för vägen enligt de procent som vi har av vägen...Sen, iofs, så får man väl ta i beaktande om du har dina 20m i början eller slutet av vägen... ;-)
 
tio_Pepe skrev:
Om du utnyttjar 20 meter av 500 så ska du till att börja med betala 20/500 av kostnaderna..
Du menar 20/500/2?
 
De är precis i början av vägen. Får förhoppningsvis tag i bonden (markägaren) i morgon. Hoppas på positiva nyheter. Tackar alla för era svar och ert engagemang. Håller er underrättade. Jag skall även höra med Lantmäteriet om det finns en möjlighet att lägga en egen väg och fråga om servitut av bonden på den.

To be continued...
 
Nyfniken skrev:
Du menar 20/500/2?
Ja. :)
 
Det finns inget som heter "hävd" i Jordabalken. Det bonden avser är tydligen ett muntligt avtal, som i praktiken är alldeles otillräckligt för en så viktig sak som fastigheters kommunikationer.

Om jag fattat saken rätt har varken grannens fastighet eller er egen ett ordnat officialservitut för väg över bondens mark. Det betyder att ni båda har gemensamt intresse av att starta lantmäteriförrättning.
 
Gav inte grannen någon anledning till att du inte får åka på vägen? Om jag inte är felunderrättad kan man inte sälja en fastighet om det inte finns någon väg till den, dvs har du köpt fastigheten finns det en väg. kolla med lantmäteriet hur anslutnngen till din fastighet ser ut.
 
Det slår mig en sak. Grannen är knappast den som kan förbjuda någon att använda vägen, även om det är han som sköter den. Den som bestämmer här borde vara Bonden. Vägen ligger ju på hans mark.
 
I 99% av fallen så mår en väg bättre av att det körs mycket på den än att ingen kör på den. Undantaget är väl i samband med tjällossning, stora regn eller ren buskörning.
 
Jag säger som tio_pepe, hur kan grannen din förbjuda dig att köra på bondens mark?

Det finns ju några hästar begravda här, helt klart, ska bli mycket intressant att höra vad bonden och hans gode vän kommer fram till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.