Hej,

Jag äger (tillsammans med min fru, min son och min sonhustru) ett lantbruk i Sörmland som vi använder som fritidsfastighet. Det går en grusväg genom fastigheten, framför ladan och bort till 3 andra fastigheter. En av dessa 3 har an annan, egen väg fram till sin fastighet men har använt "vår" våg sedan innan vi köpte (för 4 år sedan) eftersom det är kortare till honom. Det finns inga servitut. Har inte jag rätt att neka honom att nyttja vägen, eller åtminstone nyttja på mina villkor, eftersom han har en annan (om längre) väg?

De andra 2 fastigheter har ingen annan väg, men en av dem skulle kunna nyttja ovanstående fastighetens väg eftersom det leder till gränsen på hans fastighet. Har dessa andra 2 rätt att nyttja min väg trots avsaknad av servitut eller avtal?
 
Kolla först upp på Lantmäteriets hemsida om det kanske trots allt finns ett servitut eller annat avtal inskrivet på din fastighet. Sedan kan man ringa och fråga på Lantmäteriet vad som gäller.

https://minfastighet.lantmateriet.se/minfastighet/
 
Gamla servitut på landsbygden finns alltför ofta inte i Lantmäteriregistren.

Det enda säkra är att fråga berörda människor vilken rätt de anser sig ha, och vad de grundar denna rätt på. Servitut på landsbygden brukar människor av hävd ha koll på, inte Lantmäteriverket
 
Jag har kollat med lantmäteriet, och det finns inga servitut inskrivna. Jag ska prata med de inblandade parterna, men ville ha litet grund innan jag kliver i ett getingbo.
 
Varför vill ni inte att er väg ska utnyttjas?
Vem underhåller vägen? snöröjning? reparation?
Är de övriga permanenta bostäder?

Jag får lite "Stockholmsjävlar" vibbar men det är kanske bara jag... :D

En liten skiss kanske över hur vägen går vore intressant

/ATW
 
Redigerat:
Problemet är att grannen som har en annan väg är stöddig varje gång han kör förbi och har varit tvär när vi har haft fordon stående på vägen så att han inte kunnat komma förbi. Om vi kan komma överens om villkor, underhåll osv kan han fortsätta nyttja vägen, men inte om han anser att han har "rätt" att nyttja den och inte accepterar att det kan ibland vara nödvändigt för mig att blockera vägen. Nu ska vi bygga om ladan till ett hundpensionat, och då kan det vara nödvändigt att stänga av vägen tillfälligt.

Jag vill veta var jag står juridiskt. Men jag vill inte stänga av traffiken bara för att jävlas.
 
Förresten, hur gör man en skiss på detta forum?
 
Rita i tex. paint och klickar på "bifoga filer till inlägget"
 
Du ritar en bild och infogar den med... ja, med knappen som ser ut som en bild.
 
Jag kan bara säga prata, diskutera och kompromissa.

Det finns inte en sportmössa att den enklaste vägen är att ta juridiken till hjälp.
Hundpensionat?

Jag ser att ett helt grannfejdsavsnitt framför mig.


/ATW
 
Finns det inget avtal (servitut eller nyttjanderätt) så hade jag stängt av vägen precis som TS vill göra. Vem vill ha bilar körande precis framför sin lada. Jag räknar det som tomtmark så nära husen. Sen att när han kör förbi är oförskämd om man använder sin egna mark och parkerar sina egna bilar.

Ta en diskussion med grannen och hör dig för vad han anser ha för rätt att köra över din mark, kan han inte visa några papper och du inte vill ha honom där, så sätt upp en vägbom.

//Anders
 
Som jag förstod det fanns det tre fastigheter innanför TS, varav en inte hade nån infarts möjlighet än TS så att helt stänga vägen är nog inte helt enkelt.

Eventuellt skulle han väl kunna sätta en bom och ge en nyckel till de han vill ska kunna köra men det känns ju också lite omständligt, grannarna vill nog kunna ha gäster på besök utan att behöva gå och öppna en bom.

Vem underhåller vägen?

Här i Dalarna finns det ett stort anta enskilda vägar som smyger nära förbi både lador uthus och gårdsplaner. För det mesta så går det ju bra.

"Problemet är att grannen som har en annan väg är stöddig varje gång han kör förbi och har varit tvär när vi har haft fordon stående på vägen så att han inte kunnat komma förbi"

Hu är han stöddig när han kör förbi? Fartdåre? Visar fingret?

Fordon på vägen, är det tillfälligt parkerat eller för längre stund?

Den alternativa vägen som finns är den av samma storlek och typ som din väg eller är den mindre?

/ATW

Ps jag lutar nog att dialogaternativet fortfarande är bäst Ds
 
Vem som helst av de fyra berörda fastigheternas ägare kan begära lantmäteriförrättning, för att ordentligt reglera tillfarten.

Om inte parterna frivilligt kan enas kan lantmäterimyndigheten tvinga fram de servitut som långsiktigt behövs. Och det är lantmäteriet som äger tolkningsföreträde om vad som är till bästa nytta för alla berörda.
 
... och det är stor risk/chans att det innbär passage vid din lada.

Hur är det, måste alla berörda dela lika på avgiften för förrättningen eller blir det proportionellt mot nyttan?

Jag hade också blivit sur om du hade för vana att blockera vägen längre tid.
 
Kostnaden debiteras den eller de sakägare som begärt förrättning.

Jag har svårt att tro någon av de berörda fastigheterna har bildats utan att man berört frågan om deras tillfart och vägansvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.