JAg har en gammal grävd brunn som tidigare har funnits INNE i en lada som jag nu rivit. Brevid brunnen har jag haft en pumpomat som nu står ute eftersom ladan är borta. Tanken va från början att fixa till nått tillfälligt över vintern så att prylarna inte fryser men inser ju att det kommer bli massa meck i onödan då det inte blir någon permanent lösning.

Skicket på brunnen är säkert inte helt 100 heller en murad vägg går rakt över öppningen vilket gör det svårt att hålla tätt och att börja fixa med brunnen.

Vattentillförsen är nog inga bekymmer alldrig märkt en sänkt nivå.. bor i en sluttning med massa berg bakom oss.

Vattnet smakar förresten riktigt illa efter senaste tidens regn (inte upplevt det innan men vi har bara haft stället i 2 år så...)

Frågan är:
1. Hur mycket jobb är det för att fixa till en gammal grävd brunn. tror inte den är djup, max 3 ringar.
2. Kan man få till någon frostsäker lösning utan att behöva bygga nått över brunnen? Tex en dränkbar pump fast som inte suger upp bös från botten. Hittar bara borrhålspumpar vilket inte känns helt rätt. Fallhöjden till källaren i huset från lägsta punkten i brunnen är nog +-1m max
3. När ska man börja fundera på att borra en brunn... inga garantier att det blir bra men det är ju ett bekvämnt alternativ.
 
Kikade närmare på brunnen igår....... Konstruktionen består av EN ring i toppen som går kanske 30-50cm under marknivå därefter är det staplad STEN. Brunnen är säkert från 1800talet. Det blir ju omöjligt fixa det så att vatten stiger underifrån...är brunnen utdömd då eller är det nått man kan göra??
 
Du har antagligen ytvatteninträngning nu efter rivningen.
Det kan man undvika genom att gräva upp runtom första ringen, och lägga platonmatta och dränera runtom.
Då rinner det inte in via ringens skarv mot stenläggninge.

Om brunnen i övrigt har bra vatten kan det vara värt att göra vid den.
Du kan tex renovera den geom att mura fast stenarna eller sänka ned ett mindre rör inuti befintligt.
hur stort är hålet idag? över eller under 1m?

Du kan byta pump till en dränkbar hydroforpump, så frostsäkrar du mer. Tanken måste dock placeras inomhus.
http://emspump.se/main/page/41/productgroup/49/subcategory/336/product/1247
 
Ja så är det garanterat. Men hyur ska denna matta vara monterad? Känns ju som utvattnet kommer ju bara rinna längs med denna och ner i brunnen?
Diametern är förövrigt stor, inte mätt men det går säkert att sätta nya ringar innanför. Vilka standardstorlekar finns det? tappar ju lite inflöde såklart

Namnlös1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den ska läggas som en solfjäder runtom, helst med lätt lutning utåt.
Så blir den som en hatt, och leder vidare vattnet mot gräsytorna istället.

600 är en dimension som kanske passar, nästa 1000mm.
http://www.meag.se/produkter/brunn-och-brunnsdelar/98-alfa-universal

I botten ska det vara grus eller krosslager så vatten kan rinna till i brunnen.
 
Men vattentillförseln (inga problem alls idag) kommer ju strypas rejält. känns ju svårt att gardera sig att det kommer funka med denna stora förändring. Trist att lägga allt jobb och så blir det för lite vatten i slutändan. En tanke vi haft är att bygga upp något nytt där ladan stog (den va i så dåligt skick därav att vi rev den). om man har ett tak över brunnen med en radie av x meter så borde det ju inte komma något ytvatten till brunnen. Det är väll därför det har funkat så bra som det har gjort antar jag.

brunnen hade tidigare 5 meter till närmsta yttervägg
 
Den enda tillförseln som minskar blir väl den du inte vill ha, d v s ytvattnet? Grundvattnet kommer underifrån.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
jo givetvis men jag har ju ingen aning om vilka mängder som kommer från det ena eller andra stället. Jag kanske har tillräckligt med vatten just pga att det tillförs "fulvatten" då är ju brunnen dödsdömd
 
Du kan ju provpumpa den med en länspump sålänge. Du kan du dels se flödet, och dels bedömma om det kommer underifrån eller från sidan.
Om den är handgrävd så är det högt troligen underifrån.

Det går ju att borra ett par hål i nedre ringen och fylla med grovt grus utanför, så får man viss ytförstorning ändå.
Ett bra lager grund i botten att ställa ringen på behövs oavsett.

Det kan ju gå att ställa en vägtrumma på höjden också.
http://www.billigamarkprodukter.se/vagtrummavagror/118-pecor-quattro-vagror-pp-500x6000mm.html
 
det va ju en smidig lösning... är det ok för dricksvatten då? plasten tänker jag på,
 
PP plast, så den bör vara det. Men det får du kolla med resp leverantör av trumman.
 
Nu har jag pumpat ur brunnen och den är grävd ner till berget, ca 3 meter djup. Nu har det ju inte regnat det senaste men det droppade bara lite från stenarna så det mesta kommer nog underifrån. Däremot kan det ju va en helt annan sak när det regnar mkt... Jag får väll helt enkelt göra ett ryck med att fixa till brunnen och hoppas på att det rinner till lika bra efteråt. det tog ca 1 dygn att få den halvfull skulle ja gissa => 49 L i timman hur bra är det ...???

Tanken är då att sätta nya ringar innanför (eller nått annat som passar). Tänkte såhär:
Första ringen: Ställer jag på mackadam och fyller med mackadam på utsidorna.
ring nr2: Ska jag börja täta här på nått sätt? Ösa ner jord istället för mackadam? annars kommer ytvattnet ändå tränga ner ?

ring nr 3 ??? samma fundering här...vad ska man ha på utsidan?

När ringarna är på plats så gör jag som ovan tips att ja sätter en platonmatta som en "lampskärm" runt brunnen för att ytvatten ska komma en bit ifrån, dränerar förbi ytvatten likaså
 
kom att tänka på en annan sak. Har ju funderat på att borra istället för att mecka med denna brunn... Faller ju lite på priset MEN kan man inte anlita en borrfirma som helt enkelt borrar i den grävda brunnen ??

då blir det ju 0m borr i jord vilket blir billigare
Rördragning finns redan, så intallationskosten blir minimal
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.