Hej!
Jag undrar över hur man gör med en gammal gräsmatta med alldeles för mycket mossa i. Jag tror inte att jag överdriver när jag skriver att den har 95% mossa, 3% ogräs och 2% gräs. Samt att det på vissa ställen inte finns något alls (mest i skuggiga partier), bara tillplattad gammal jord. Gräsmattan är anlagd 1978 och de senaste 10 åren har det bott en aningen lat familj i huset och har inte gjort något i trädgården under dessa åren.
  1. Går det att rädda denna gräsmatta och i så fall i vilken ording ska man göra detta?
  2. Eller blir det bättre/lättare att anlägga en ny?
  3. Kan man så ett mer tåligt gräs på de ställen som inte har gräs, eller är det kanske lättare och trevligare att anlägga någon form av blomster på de ställena?
Många undringar som önskar få svar på. Jag har inte de allra grönaste fingrarna så tips behövs verkligen för jag vill verkligen få det fint i vår lilla del av denna värld!
 
Det tar lite tid och kostar lite pengar att fixa, men du behöver absolut inte lägga om den. Kika in på www.olleberg.nu och följ hans råd. Jag va i samma sits förra våren, nu finns det nästan inte nån mossa alls kvar. Men va beredd på att lägga ner tid, speciellt på gräsklippning, för när man gödslar växer gräset mycke och fort. Klippte själv gräset 2-3 gånger i veckan under hela säsongen förra året...
 
Köp en robotklippare om du tycker det är värt pengarna. Sen är det bara att gödsla på.
 
Glooie skrev:
Det tar lite tid och kostar lite pengar att fixa, men du behöver absolut inte lägga om den. Kika in på www.olleberg.nu och följ hans råd. Jag va i samma sits förra våren, nu finns det nästan inte nån mossa alls kvar. Men va beredd på att lägga ner tid, speciellt på gräsklippning, för när man gödslar växer gräset mycke och fort. Klippte själv gräset 2-3 gånger i veckan under hela säsongen förra året...

Tack så mycket!
Sidan du länkade till gav ju faktiskt svar på ALLA mina frågor, underbart!
Jag blev också lite glad över att det verkar inte vara så himla svårt att genomföra och det ser ut som att man kan se förändringar ganska fort och det är ju alltid roligt.
 
quilding skrev:
Köp en robotklippare om du tycker det är värt pengarna. Sen är det bara att gödsla på.
Måste säg att tanken har funnits, eller rättare sagt önskan har funnits. Men jag tror att den tid det skulle ta att övertala frun till att skaffa en sådan maskin skulle räcka till att fixa till tre av mina gräsmattor. Alltså (tyvärr) inte värt besväret;) Men det skulle vara kul.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.