Hej!
Jag har en gammal golvvärme ingjuten i badrumsgolvet. Nu har tyvärr termostaten dött. Eftersom det här är gamla grejjer (typ sent 70-tal) så är frågan vad man skall göra.

Kan man byta termostaten till ngt modernare?
Måste man byta både termostat och transformator?
Måste man bryta upp golvet och byta alltihop?
Eller skall man försöka få tag på ngn elektronik-kunnig som kan bygga en ny termostat?

Någon som har ett tips?

Grejjerna är
Transformator:
Elinduktra Sunbubyerg AB
Art.nr 147
1-fas skyddstransformator
Typ SMEIL 840 (840 VA)
Prim 220 V 4.1 A
Sek 48 V m mittuttag 17.5 A
Gruppsäkring 20 A

Termostat:
Termonic Type 1679/040
220 V~ 50-60 Hz
Max 10 A, 2200 VA
Bowe Produkter
 
Det var en saftig trafo det där! Om trafon funkar behöver du ju inte byta den. Om den fungerar eller ej kan du lätt verifiera med en multimeter.

Kan du verifiera hur termostaten är inkopplad? Specarna tyder på att den styr primären till trafon, inte sekundären. Kan du verifiera detta? Om så är fallet är det ju "bara" att ersätta termostaten med valfri ny med likvärdig funktion.
 
Termonic termostater finns att köpa även i dag så kolla med nån elfirma så kan dom säkert hjälpa dig annars går det att byta till annat fabrikat med lika funktion. Men har du en golvgivare måste den antagligen bytas ut när du byter termostat om du inte kan mäta upp den och hitta en termostat med samma värde på givaren.
 
phl: Ja, du har rätt. Termostaten styr primären till trafon. Trafon är som du säger ganska stor. Rent fysiskt är den 31x22x12 cm. Hur verifierar jag att trafon funkar med en multimeter? Vad skall jag mäta på? Resistans över inkommande/utgående?

elmont: Det var positiva besked. Jag får kolla med en elfirma. Men hur vet jag om jag har en golvgivare eller ej?
 
Har du golvgivare går det en smalare ledning från termostaten till golvet i änden på den sitter det ett motstånd vars värde varierar beroende på temperatur, det är dom värdena som måste passa till termostaten
 
Aha, okey, då har jag en golvgivare. Stort tack för infon, elmont :)

Då återstår det bara att verfiera att trafon funkar. Någon som hade ett tips om hur jag mäter upp den?
 
Du kan mäta resistansen i primären och sekundären. Mellan 10-1000ohm bör du få i lindningarna. Ett annat sätt är att koppla in primären till 230VAC och mäta att du har minst 48VAC på sekundären. Se till att inte ha slingorna inkopplade när du mäter, håll tassarna borta från 230-anslutningen. Räkna med att du lär ha rätt mycket mer än 48V på sekundären när den är obelastad.
 
Nä sekundären på en sån där stor ligger på kanske runt 0,1 ohm och primären runt 10 ohm, kanske mindre
 
Se där, jag bara höftade från tomma intet. Trafon jag tog och mätte på när jag skrev inlägget hade lite klenare lindningar (100ohm respektive 2k4) ;)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.