Jag har en gammal golvvärme från 60-talet och en ny luft/vatten-panna från Daikin. Jag har kurvan inställd på 40 grader maxtemperatur och just nu i morse såg jag att uttemperaturen på vattnet till golvvärmen låg på 35 grader. Det brukar ligga där någonstans. Men jag har inte mer än 17-18 grader i huset som max! Ska det vara så? Jag pratade med min granne som säger att han har 20 grader ut och en luft/luft men han har ändå 20 grader inne.

Är det något fel? Borde jag höja kurvan? Lufta systemet?
 
Ett golvvärmesystem från 1960 består nog av rätt grova rör ingjutna glest i en oisolerad platta, från början menat att drivas av värme från en Olje eller Vedpanna med höga framledningstemperaturer.

Att det skulle fungera lika bra med en värmepump som trivs bäst med att göra 30-40c i framledning är nog optimistiskt.
 
Så det enda sättet att värma upp ett hus med denna typ av golvvärme är att dra upp kurvan till 60 grader typ? Det blev aldrig varmt med gamla elpannan heller.
 
Vad har du för yttemp på ditt golv( är det klinker/parkett/plastmatta?) ?
Vilken framledning resp returtemp har du ? Du ökar ju värmeavgivningen om du minskar deltat mellan dessa, detta gör du genom att höja cirkpumpen ett snäpp. (Har du r410 i pumpen så klarar den fint att kondensera även vid 3-5c delta)

Du skulle kunna sätta in fläktkonvektorer som du driver med värmen från din värmepump. I kombination med golvvärmen så kanske du bara behöver 1/rum och därigenom slipper en helkonvertering till radiatorer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.