Hej, jag bor i ett parhus från 1982 där en golvbrunn enligt bild nedan är monterad i garaget. I själva brunnen finns två utlopp, vad jag kan gissa mig till är (1) utlopp till avlopp och (2) inkommande vatten från exv. kondensvatten frånluftsvärmepump. Har inte haft något problem med lukt från brunnen innan, men nyligen spolade jag i kanalen i (2) med en vattenslang efter att det blivit stopp där och kondensvattnet svämmat över. Efter att jag satt tillbaka vattenlåset har det luktar riktigt illa från brunnen. Jag antar att det måste komma från (1) avloppet. Dock förstår jag inte hur vattenlåset är tänkt att fungera och täta detta avloppshål. Det sitter som en packning runt hålet så tycker det borde sluta ganska tätt.

Gammal smutsig golvbrunn i garage med två utlopp markerade med röda pilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Smutsig vattenlås inomhus från 1982, med synliga utlopp och packning, ligger på ett fläckigt garagegolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammal golvbrunn med vattenlås och två utlopp i ett smutsigt garage, omgiven av slitage och smutsansamlingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vet ni vad denna typ av golvbrunn/vattenlås kallas och hur den fungerar? Och vad kan göra att det inte fungerar så bra? Jag har fyllt på med vatten, men verkar inte hjälpa. Finns det något annat vattenlås man kan ersätta med i befintlig golvbrunn? Vill helst inte byta ut hela brunnen utan försöka komma med billigare lösningar, om det går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.