Fick en gammal gasoltub från morsan. Känns som där är rätt mkt gas kvar men visst, flaskan väger väl en del. Men är hur får jag loss den röda platsplupppen som är inskruvad i anslutningen?

och, kan man byta in den mot modern tub eller hur gör man för påfyllning?
Industriell gasflaska med ventil och röd skyddshatt, använd och märkt med siffrorna "110."
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den är ju ”felgängad” så skruva motsatt för att lossa den.
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
Man skruvar ur den. Den är dock vänstergängad. Länge sedan jag bytte gastub. Men då kunde den modellen bytas.
 
Du skruvar ut plastpluppen. Den är vänstergängad dock så du ska skruva på fel håll, alltså medurs för att skruva ut den!
 
Määä. Det var så enkelt :) Grå gasolflaska med ventil, säkerhetshandtag, slitage, nummer "110" synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bara att skruva bort den röda. Det är vänstergänga har jag för mig. Byta in gjorde jag mot en kompositflaska. Dock får man inte mycket tillbaka i ”pant”, annars får du byta till samma modell.

edit: 5:a på bollen… skriver långsamt..
 
  • Haha
olofh
  • Laddar…
p-pennan p-pennan skrev:
Bara att skruva bort den röda. Det är vänstergänga har jag för mig. Byta in gjorde jag mot en kompositflaska. Dock får man inte mycket tillbaka i ”pant”, annars får du byta till samma modell.

edit: 5:a på bollen… skriver långsamt..
Tanken som räknas. Tack för hjälpen ändå
 
  • Gilla
p-pennan
  • Laddar…
Är det nån som påpekat att det faktiskt är vänstergänga?
 
  • Gilla
  • Haha
vcx och 3 till
  • Laddar…
Haha... det är litet som när jag bytte klinga på röjsågen, tänkte det kunde vara bra att upplysa kära frugan om just detta att den är gängad åt motsatt håll om hon skulle göra motsvarande framöver.

Sedan skulle jag skruva dit den nya klingan och det var lögn i h-e att få på muttern, jag svor eder över de förbannade tillverkarna som har så dåliga toleranser och kassa muttrar eller vad det nu var...

Frugan kom förbi... "älskling, är det inte så att den är vänstergängad som du sa innan?"

Gaaah!... det sitter så automatiskt i händerna detta! Blev en liten facepalm där :)
 
  • Gilla
  • Haha
Klass0n och 4 till
  • Laddar…
Det står på flaskan när den ska bytas in. Förbruka gasolen och byt in den. Nån liten avgift får du betala men sen får du en ny fin flaska som du kan ha i 10år och bara fylla på när den är slut.
 
Kan man lista ut hur mkt gasol som är kvar genom nuvarande vikt och dessa uppgifter på tuben? Gammal Primus etikett med tekniska detaljer på rostfritt stålobjekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tara är vikten på tuben utan gas.
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Tara brukar väl betyda vikt utan innehåll.

Så väger den 15kg nu så är det 15-11=4kg innehåll. För det står väl 11 efter Tara eller ser jag dåligt ?
 
D Daniel 109 skrev:
Tara är vikten på tuben utan gas.
Tack! Aldrig hållit på med sånt här men skaffat en pizzaugn så fick den här fall flaskan hemifrån. Användes i husvagn en gång i tiden
 
Korvgubbe
Ja, "tara" är vad själva tuben väger när den är tom. Så om du väger hela tuben så kan du enkelt räkna ut hur mycket gasol du har kvar i vikt.
Räknar man några gånger på det när man grillar så får man ett rätt bra "mellan tummen och pekfingret" värde på om gasen kommer räcka till en grillning till eller ta slut när maten är halvfärdig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.