Jag håller på att riva i ett gammalt rum som ska renoveras och bli sovrum. När jag tog bort den gamla isolering som låg direkt mot råsponten i undertaket så fann jag en gammal fuktskada där det vuxit någon typ av svamp/mögel på ett begränsat område. Det var numera helt torrt och svampen luktar ingenting.

Kan någon vara snäll och ge mig råd om vad jag bör göra åt detta?

Uppdaterat: Det gula luddet som syns på bilderna är bitar av isoleringen som fastnat i svampen.

Mögelsvamp1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mögelsvamp2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mögelsvamp3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Någon?
 
Jag är ingen expert på svamp, men om det är torrt nu så borde du väl bara kunna skrapa bort det och kanske behandla med något svampdödarmedel?

Vet du vad det var som en gång orsakade fukten som svampen växte i? Om du vet det och det är åtgärdat, så borde det ju inte börja växa igen.
 
Tack för ditt svar.
Mina funderingar har gått i samma banor som det du skriver, men jag vet inte riktigt var man ska vända sig för att få svar. Funderade på om mitt försäkringsbolag kanske kan hänvisa mig till någon som vet?

Vad finns det för svampdödarmedel på marknaden tro? Har sökt lite på nätet, men är osäker på vad som fungerar eller ej...

Jag vet att läckan har uppstått via en läcka i yttertaket, och det är åtgärdat eftersom jag har lagt om taket förra året.
 
JAPE har nåt som sägs vara ok?
Mögel-bort eller Mögel-väck typ, säljs hos färghandlarn.
 
Hej, ett tips för att få svar på vad det är kan vara att surfa in på www.pegasuslab.se där finns massa info o man kank skicka in egna analysprover o få svar på vad det är. På arga-snickarn förra veckan så var det ett par som hade fått äkta hussvamp, det behandlades med Boracol. Ett annat förslag är ju att du kontaktar Anticimex så får dom skicka en gubbe som tittar på det. Det ser ju inte ut som det spridit sig till nå större områden än, så får du spruta med rätt medel så är nog saken ur värden sen skulle jag tippa. Lycka till!
 
Gör ett knivprov. Tycker det ser ut som vitröta.
 
Fisch skrev:
Gör ett knivprov. Tycker det ser ut som vitröta.
Vitröta, är det bra eller dåligt, jämfört med tex mögel?
 
J
anticimex brukar använda boracol,,, vad jag vet finns boratex,, (har för mig det heter så) det är nästan identiskt med boracol, och används vid svampangrepp. men mitt råd är att du faktiskt kontaktar anticimex för att de skall göra en bedömning. det är klart värt dom pengarna för att få erfaret folk att hjälpa dig.
 
Vitröta är mycket dåligt ur hållfasthetsynpunkt. Mögelsvamp något sämre ur hälsosynpunkt.
 
Fisch skrev:
Gör ett knivprov. Tycker det ser ut som vitröta.
Tack för alla svar! Har varit bortrest ett tag, men iom att jag nu är hemma igen så ska detta utredas!

Vad innebär ett knivprov?
 
Du trycker ner en kniv, tex morakniv, i virket. Är det friskt får du ett spetsigt brott medan rötskadar virke spricker upp och blir mer "smulaktigt"
 
Jahajaja, jag vet vad du menar! Såklart!
Har aldrig haft någon benämning på det innan bara.
Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.