Hej alla kunniga!

Vi har köpt ett hus nyligen och satte rätt så direkt igång med att renovera vardagsrummet.
Jag kom på idén om att inbyggda spottar hade varit fint och modernt, så vi rev ner det befintliga furutaket med tanke på att bevara takhöjden lite grann eftersom taket sedan sänks med gipsskivor

Vi stötte då på denna gamla fuktskadan enligt bilderna (inkluderar även en bild på Treetex innan det lagret togs bort). Som noviser så blev vi ju klart oroliga.
Besiktningsmannen såg inga fel på vinden, inget som tydde på någon läcka någonstans. Ingenting luktar speciellt udda varken på vind eller i vardagsrum. Skadan tycks ha varit torr en lång tid.

Min fråga är: Kan man använda virket i taket trots att det har varit mögelangripet? Om det går att behålla, behöver vi göra något åt det innan vi sätter gips över? Klorin? Slipa?

Bonusfråga: Dolda fel? Eller detta är något man får räkna med i ett gammalt hus? Huset är från 1946. Det var tidigare 2 plan med källare. Under 80-talet tog man av okänd anledning bort övre plan.

Tacksam för svar!

/Micke
 
  • Gammalt tak med synlig fuktskada och borttagna gipsplattor, exponerade träbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mögelangripet trävirkestak i ett renoveringsprojekt, med synliga fuktskador och mörka fläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fukt- och mögelskadat träbjälklag i ett renoverat vardagsrum, synliga fläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak i trä med tydliga mörka fläckar som indikerar fuktskada och mögeltillväxt, innan renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag håller inte med föregående inlägg!
Är träet friskt och inte angripet av röta så behandla med valfritt mögeltvätt.
Var bara noga med att orsaken till fukten åtgärdad.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
Jag hade tvättat och slipat bort det där. Det är gammalt fint virke och dumt att kasta.
 
Rickard.
Oj oj okunskap föder rädsla. Nä lyssna på dom mer kloka och förståndiga men undersök ovansidan noggrant både att allt är tort och tätt skulle inte lita blint på besiktningsman. Någonstans har vattnet kommit ifrån.
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
Skönt att höra att det inte är hopplöst!
Misstänkte att första svaret var trams med tanke på tonen.

Jag ska upp och undersöka vinden. Där ligger ett parkettgolv eller kanske t.o.m. massivt trägolv (osäker) och man kan gå över hela vinden. Jag river helt enkelt bort detta och isoleringen för att ta en titt på brädorna under?

Jag ska dock säga att där inte var något tecken på någon läcka vid besiktning, däremot så noterade han avsaknad av en bit betongpanna på taket. Denna bit saknas intill ränndalsplåten (?) till taket över ett uterum som byggts till. Kanske är det där som vattnet läckt in, om det inte är äldre.
 
M mickeforsberg skrev:
Skönt att höra att det inte är hopplöst!
Misstänkte att första svaret var trams med tanke på tonen.

Jag ska upp och undersöka vinden. Där ligger ett parkettgolv eller kanske t.o.m. massivt trägolv (osäker) och man kan gå över hela vinden. Jag river helt enkelt bort detta och isoleringen för att ta en titt på brädorna under?

Jag ska dock säga att där inte var något tecken på någon läcka vid besiktning, däremot så noterade han avsaknad av en bit betongpanna på taket. Denna bit saknas intill ränndalsplåten (?) till taket över ett uterum som byggts till. Kanske är det där som vattnet läckt in, om det inte är äldre.
Ja titta under isoleringen, troligtvis ser det kasst ut där också. Sen skulle jag försöka kolla vid regn på vinden. Det är möjligt att det läcker in vid yrsnö eller mystiska vindar med hårt regn.

Jag har en kompis som har läckage in på sitt garage om det blåser på ett visst sätt, men det funkar bra om 2 meter snö ligger på taket och smälter.. det är lurigt det där.
 
är allt torrt är ju möglet dött, man kan ju tvätta av det för syns skull annars inget problem. lär ju knappast va nån röta heller
 
M mickeforsberg skrev:
Bonusfråga: Dolda fel? Eller detta är något man får räkna med i ett gammalt hus? Huset är från 1946. Det var tidigare 2 plan med källare. Under 80-talet tog man av okänd anledning bort övre plan.
/Micke
Du har kanske förklaringen till din fuktskada här. Om nedervåningen har en sådan här fuktskada, hur såg övervåningen ut?
Så en gissning kan då vara att den är från tiden eller före den då övervåningen togs bort, inget ni har funderat över?
 
A AndersS skrev:
Du har kanske förklaringen till din fuktskada här. Om nedervåningen har en sådan här fuktskada, hur såg övervåningen ut?
Så en gissning kan då vara att den är från tiden eller före den då övervåningen togs bort, inget ni har funderat över?
Jo det har vi ju tänkt, att det är från den tiden. Det är väl inte så att man tog bort ett våningsplan utan anledning tänker jag, det känns som att någon omfattande skada har inträffat... kanske.

Återkommer med bilder när jag kikat på vinden, det tar väl ett tag att riva sig fram till plankorna misstänker jag :sweat:
 
Staffans2000
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…

Bästa svaret

Om det inte finns motsvarande fuktskador synliga på vindsgolvet är det väl tveksamt om man behöver riva sig ner. Möjligtvis kan man kolla ut i ytterkanten så det inte är ett läckage därifrån som sedan rinner inne i bjälklaget, men då bör även ytterväggen vara fuktskadad.

Då det verkar vara en gammal uttorkad skada som man täckt över med ett nytt innertak så är min gissning att det är en gammal skada från tiden med övervån, eller i samband med dess borttagande.
Tycker mest det ser ut som läckage längs med ett rör som sträcker sig över rummet. Kanske funnits badrum på ovanvån, eller det klassiska med sönderrostat expansionskärl på vinden.

Täckmålning över de mögelangripna ställena känns som en lämplig åtgärd för att binda ev sporer. Rengöring är annars ett alt, men det känns meckigare iom att det är i taket.
 
S johd01 skrev:
Ja titta under isoleringen, troligtvis ser det kasst ut där också. Sen skulle jag försöka kolla vid regn på vinden. Det är möjligt att det läcker in vid yrsnö eller mystiska vindar med hårt regn.
Oldboy Oldboy skrev:
Då det verkar vara en gammal uttorkad skada som man täckt över med ett nytt innertak så är min gissning att det är en gammal skada från tiden med övervån, eller i samband med dess borttagande.
Det var vår teori också, i och med att det som sagt är torrt. Bifogade bilder på vinden med en bit isolering bortplockad. Undertill är fler plankor och under dessa syns någon vit isolering. Frigolit?

Ska jag gräva djupare för att se hur träet ser ut? Jag är som sagt inte så kunnig men ingenting ser för mig fuktskadat ut, isoleringen ser också bra ut. Parkettgolvet som ligger på vinden ser lite konstigt ut, men där har legat ett lager plastmatta och två lager heltäckningsmatta ovanpå parketten, kanske har det påverkat något? Dessa är nu borta åtminstone. Golvet verkar vara återanvänt från den tidigare ovanvåningen.
 
  • Vind med borttagen isolering som avslöjar träplankor och vit isolering nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet golv på vind med borttagen isolering och synliga träplankor samt frigolit.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vind med borttagen isolering som avslöjar underliggande plankor och vit isolering, eventuellt frigolit.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vind med borttagen isolering, träplankor och synlig vit isolering, eventuellt frigolit, inga synliga fuktskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade låtit vara från och med här. :)
Tänker mig att det torkat upp bättre där uppe än nere ändå, där de runnit ned mellan plank och innertaket och gojsat sig
 
S johd01 skrev:
Jag hade låtit vara från och med här. :)
Tänker mig att det torkat upp bättre där uppe än nere ändå, där de runnit ned mellan plank och innertaket och gojsat sig
Skönt! Jag har skrubbat brädorna i taket med mögel-fri från Jape. Insåg sen att det kanske främst var till en annan sorts mögel, men den kanske duger ändå.

Tog bort den vita isoleringen mest för att kolla, syns ingenting där... men det är ju inte helt säkert att jag kollar på just en utav brädorna som angripits, även om de flesta var angripna.

Är detta cellplast? Varför har man bevarat denna spröda isolering när man ändå var där uppe och lade till glasull, tro? Vad jag förstår är den även brandfarlig. Men det hade man kanske inte så bra koll på när glasullen lades till.
 
  • Närbild på spröd vit isolering som möjligtvis är cellplast på ett takprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak mellan takbjälkar med gammal, spröd isolering och nyare gul glasullsisolering i kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.