har ett fritidshus som är under mer eller mindre total renovering och nu snurrar tankarna kring ytterdörrarna. det finns tre dörrar på huset. en entredörr. en dörr med fönster i vid köket och en klassisk altandörr.

altandörren är ok och sår vara så länge men de andra två dörrarna känns bra slitna och är minst sagt fula som as!
de är ganska små, tunna och klädda med en smalstavig panel i mörkt trä på utsidan. troligen från 60-talet

jag skulle vilja byta till dörrar med fiskbenspanel och litet rombfönster men har svårt att hitta. antingen är de för friggebodar 10 grader eller så är det rejäla moderna villadörrar och det är tämligen overkill i vårat hus som har bladtunn isolering.

hur är det egentligen? behöver jag ha varmförrådsdörr 18grader eller funkar det med dessa 10grader trotts att vi kommer vara där endel på våren vintern och hösten och då värma upp huset till 20 grader. övrig tid underhållsvärme ca 10 grader
 
ingen som förstår sig på detta med dörrar?
 
De billigare dörrarna har en tendens att kunna slå sig och ändra form lättare vid temperaturvariationer. Så ska ni vara där på vintern skulle jag gå på minst en varmförrådsdörr. De billiga brukar också ha enkelglas som det blir kondens på. Vi satte själva en vanlig villadörr.
 
en vanlig villadörr blir man dela ruinerad av och så skulle det vara den bäst isolerade delen i hela huset så känns lite onödigt. det lutar nu åt att istället renovera å byta ytterpanel på de gamla. ska låta mer kunnig person titta på det om det är en bra ide eller ej
 
Om det är vanliga standardmått på dörrarna kan det ju var en idé att lägga in en köpesannons i lokaltidningen. En begagnad dörr av modernare slag kan man få för en hyfsad penning. Och panelen kan ju bytas för att passa huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.