Denna dörr har gått i baklås, så pass att nyckeln vill vrida sönder sig om jag försöker med tång.
Den "tar" första millimetrarna, men ser inte att kolven rör sig, sedan är det stumt.

Hur får jag upp låset / dörren utan att paja dörren / karmen ?

Samt hur stor är chansen att man får tag på något motsvarande som passar sen ?

Gammal rostig dörrhandtag på träplankor med patina och sliten yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand håller en gammalmodig nyckel och en nyckelring med en emblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Jocce
 
Ta absolut inte med våld eller tång då det endast förstör nyckeln och kommer inte öppna låset.
Ofta beror det på att någon smort låset vilket blir som klister i låset.
Det du kan göra är att vrida nyckeln fram och tillbaka tills låset går upp om den inte öppnat efter flera hundratals försök så får du förstöra låset.
Jag förklarar inte hur du borrar låset men i den dörren kan du kila mellan dörrblad och karm och kapa regelkolven med en vinkelkap (fallkolven påverkas av trycket och behöver därför inte kapas).

Kontrollera att nyckelstyrningen finns kvar och kompensera eventuellt slitage med nyckeln.
Det kan även vara så att kolven inte ligger rätt men då bör du inte kunna vrida nickeln så mycket som du beskriver, det man gör om det är det problemet är att påverka regelkolven och sedan öppna som vanligt med nyckel.
 
  • Gilla
Jocce81
  • Laddar…
Du kan ju även smörja med en teflonspray eller liknande för att försöka få låsplattorna att glida. (Det är förmodligen dom som klibbat ihop sig så låset inte funkar)
Får du upp låset så måste du ta ut låshuset och öppna upp, plocka isär och torka rent låsplattorna. Eller byta låshus.

//AA
 
Det kanske är så att dörren hängt sig. Prova att lyfta dörren lite i underkant ex med en kofot samtidigt som du provar att vrida om nyckeln i låset
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
En gång gick en fjäder av i en låskista, då gick det inte att låsa upp. Jag fick slå ut sprintarna i gångjärnen så att vi kunde lossa dörrbladet. Sen var det bara att plocka ur låskistan och fixa fjädern.
 
Det gick åt MASSA låsolja och tålamod över natten.

Någon hade vridit ett extra varv vid låsning.


/Jocce
 
  • Gilla
abbe_ och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jocce81 Jocce81 skrev:
Det gick åt MASSA låsolja och tålamod över natten.

Någon hade vridit ett extra varv vid låsning.


/Jocce
Då är nog låset trasigt om det är möjligt. Köp ett nytt innan problemet uppstår igen. De där fallregelåsen/tillhållarlåsen dör av olja.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då är nog låset trasigt om det är möjligt. Köp ett nytt innan problemet uppstår igen. De där fallregelåsen/tillhållarlåsen dör av olja.
Ja, det har ju suttit här sedan 70-talet så det är väl avskrivet tänker jag 😉

Vad behöver man måtta för att få ett som passar ? (Inte möjlighet att montera ur och ta med till affären denna vända....

/Jocce
 
Claes Sörmland
Jocce81 Jocce81 skrev:
Ja, det har ju suttit här sedan 70-talet så det är väl avskrivet tänker jag 😉

Vad behöver man måtta för att få ett som passar ? (Inte möjlighet att montera ur och ta med till affären denna vända....

/Jocce
Det är ju ett Assa och troligen står modellnr stämplat på det.

Genomförde ett sånt byte för ett par månader sedan. Försökte naivt plocka isär och rengöra det noga men det blev inte bättre och gick i baklås igen. Så jag köpte ett nytt och insåg hur illa det var ställt med det gamla. Tydligen ska med t ex inte kunna ta ut nyckeln efter ett varv med nyckeln...
 
  • Gilla
Jocce81
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
Det gick åt MASSA låsolja och tålamod över natten.

Någon hade vridit ett extra varv vid låsning.


/Jocce
Dessa lås ska låsas 2 varv, om problemet varit något med antalet varv så är det troligt att kolven inte legat i rätt läge enligt beskrivning ovan.
Nu måste låsets öppnas och torkas rent och torrt men även bedöma varför felet uppstått om det beror på slitage.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
1 123abc skrev:
Dessa lås ska låsas 2 varv, om problemet varit något med antalet varv så är det troligt att kolven inte legat i rätt läge enligt beskrivning ovan.
Nu måste låsets öppnas och torkas rent och torrt men även bedöma varför felet uppstått om det beror på slitage.
Jag tror för oss konsumenter så är en snabb beställning av en låskista på nätet och byte av gamla låset vanligen mest rationellt. Kostade mig 3000 kr och fem min skruvande och mitt liv blev så mycket lättare.
 
1 123abc skrev:
Dessa lås ska låsas 2 varv, om problemet varit något med antalet varv så är det troligt att kolven inte legat i rätt läge enligt beskrivning ovan.
Nu måste låsets öppnas och torkas rent och torrt men även bedöma varför felet uppstått om det beror på slitage.
Vi har nog aldrig låst det två varv (det går ju tillräckligt långt på ett varv) och första gången någon gör det går det i lås så 🤔

Ska dock som sagt försöka få till ett byte av det tills nästa besök här uppe och hoppas det överlever tills dess....

/Jocce
 
1 123abc skrev:
Ta absolut inte med våld eller tång då det endast förstör nyckeln och kommer inte öppna låset.
Ofta beror det på att någon smort låset vilket blir som klister i låset.
Det du kan göra är att vrida nyckeln fram och tillbaka tills låset går upp om den inte öppnat efter flera hundratals försök så får du förstöra låset.
Jag förklarar inte hur du borrar låset men i den dörren kan du kila mellan dörrblad och karm och kapa regelkolven med en vinkelkap (fallkolven påverkas av trycket och behöver därför inte kapas).

Kontrollera att nyckelstyrningen finns kvar och kompensera eventuellt slitage med nyckeln.
Det kan även vara så att kolven inte ligger rätt men då bör du inte kunna vrida nickeln så mycket som du beskriver, det man gör om det är det problemet är att påverka regelkolven och sedan öppna som vanligt med nyckel
Jocce81 Jocce81 skrev:
Denna dörr har gått i baklås, så pass att nyckeln vill vrida sönder sig om jag försöker med tång.
Den "tar" första millimetrarna, men ser inte att kolven rör sig, sedan är det stumt.

Hur får jag upp låset / dörren utan att paja dörren / karmen ?

Samt hur stor är chansen att man får tag på något motsvarande som passar sen ?

[bild][bild]

/Jocce
Hej Det är kanske inte låset det är fel på utan dörren som ju är gammal- Det kan vara så att det har blivit lite sättningar i huset eller bara i dörrkarmen med effekten att dörren inte bara bärs av gångjärnen utan att tyngden även ligger på låskolven som stöder mot låsblecket. Friktionen mellan kolv och låsbleck kan vara så hög att man med nyckeln inte kan få kolven att röra sig. Lösning 1 är att man rycker hårt uppåt i dörrhandtaget och exakt samtidigt vrider på nyckeln med andra handen. Lösning 2 är att man sätter in in en kofot eller kraftig skruvmejsel i springan mellan dörrblad och tröskel och bänder till lite så att dörren lufter sig någon mm eller så och samtidigt vrider man på nyckel. Permanent lösning är att fila ned den nedre kanten av hålet för låskolven i låsblecket eller att man lägger en eller ett par brickor i något eller båda av gångjärnen så att hela dörrbladet sitter en eller ett par mm högre. Givetvis är det bra att också spruta in lite olja i dörrlåset. Det finns specielle små sprayburkar för sådant. Ingen garanti att dett fungerar men det är värt ett försök.
Bjön Dahlroth
 
Det kan också vara så att sättningar som gjort att dörrens tyngd delvis bärs av låskolven. Ryck kraftgt uppåt i handtaget när du vrider för hand eller lyft dörrbladet med en kofot eller en kraftig skruvmejsel i springan mellan dörrblad och tröskel.
Björn Dahlroth
 
B Björn Dahlroth skrev:
Det kan också vara så att sättningar som gjort att dörrens tyngd delvis bärs av låskolven. Ryck kraftgt uppåt i handtaget när du vrider för hand eller lyft dörrbladet med en kofot eller en kraftig skruvmejsel i springan mellan dörrblad och tröskel.
Björn Dahlroth
Som sagt, det är löst och någon hade vridit "för långt", men det behöver nog bytas efter ca 50 år i tjänst ;)


/Jocce
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.