Plockade ut acktanken idag, En Perifal 2,5 m3. Fick en överraskning när isoleringen var borta, på typ skylten stod det Tillverk år 1983 , Volym 2500FB, FB förrådsberedare ??, började tänka på vad den tidigare ägaren till huset sagt till mig, att tanken hade VV slinga. Började lysa i 2 tums hålet och till min fasa så jag en beredare i tanken, lite förskjuten åt ena hållet.
Jag som skall använda den igen, bara komplettera med en till 2,5m3 tank. Vad gör nu då????. En 26 år gammal tank, törs jag använda beredaren eller vad göra, den andra tanken jag har står är givetvis bara en tom tank. Skall man ta bort beredaren och mont slingor. eller en TVA kanske ?? tanken har en manlucka på sidan så det går nog att ta sig in i den. Vad tycker ni ??:confused:.
 
Är jag den enda här på forumet som har en gammal beredare i acktanken ??:rolleyes:. Jag har tagit bort manluckan och vart inne i tanken och tittat på den. Beredaren är hel, men 26 år på nacken. Jag tänker skära bort den och montera slingor istället. Har en annan undran om någon vet vad man skall använda för packning till manluckan, det satt någon form av förhårdnad gummipackning i mellan. Kan man bara ta vilken slät gummimatta som helst??. Hoppas någon kan svar på detta.

Mvh
mats164
 
Har du inte tänkt tanken,att strunta i vv slinga o istallera en tappvatten automat?:)Ska visst finns nya för en 5000:-.
 
Har kollat på en sk TVA och tycker att det verkar som en nödlösning i detta fall, med tanke på att tanken står utanför pannrummet just nu, har möjlighet att komma in i tanken. Men jag håller med dig att om det var mitt i vintern -20 och anläggning var i full gång, då hade jag inte tvekat på en TVA. Jag tror att slingorna kommer att hålla den här tankens livslängd ut.
 
Ok! Beredare i acken ska visst va det sämsta sättet att bereda varmvatten,pga förstöra skiktningen.Kan du inte riva ut beredarn o sätta dubbla slingor då? Själv har ja bara en topp monterad vv slinga,så ja kan inte svära på vad som blir bäst en eller två...:)
 
Hade tänkt att skära bort beredaren , plugga anslutningarna. Sedan montera en utdragen förvärmnings slinga i botten samt varmvatten slinga i toppen och koppla dem i serie. Det måste ju fungera bra att göra så?.
 
Ja det tror ja på! Vad har du att förlora? Det kan inte bli sämre än en slinga eller beredare i acken?...:)
 
Den optimala vedinstallationen av roke läs och ta lärdom av många olika lösningar
mvh pr95
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.