Hej!

Har kärat ner mig i ett gammalt hus från 1909 och fasaden är en grej som måste bytas ut omg. Fönstrena är gamla med men nu börjar vi diskutera och dividera om fönstrena ska vara kvar eller bytas ut.
Läste någonstans att gamla fönster är ok och att man förr i tiden inte testade fönster i den utsträckning vi gör idag. Att de fyller sin funktion ok fast de är gamla.
Men det känns som att byter man fasaden så byter man även fönster. Eller?
 
Det är omöjligt att ge ett vettigt råd om hur du ska göra med fasad och fönster utifrån ett kortfattat inlägg.
Mitt generella råd är att avvakta med alla större ingrepp på huset (såvida det inte rör sig om akuta problem, men dit hör oftast inte fasad och fönster) tills du har hunnit bo in dig.

Angående fönster tycker jag att du ska be en fönsterhantverkare (inte fönsterförsäljare...) komma och titta på dina fönster. Går de att renovera, vilket oftast är fallet, så kan det vara det bästa alternativet ur både ekonomisk och estetisk synvinkel.
Kontakta ditt länsmuseum! Många länsmuséer har byggnadsantikvarier som kostnadsfritt åker ut och tittar på ditt hus. De kan berätta mer om vad det är för ett hus du äger och ge tips om hantverkare (tex fönsterhantverkare).

Om du har kärat ner dig i ett gammalt hus, som du beskriver, så är det oftast just fasad (varför måste den bytas?), fönster, dörrar, golv mm som bidragit till förälskelsen. Hade du blivit lika kär om huset hade haft modern lockpanel och nya alu-fönster tex? Var försiktig med att byta ut delar som går att lappa och laga. Satsa på underhållet i första hand.

Kuriosa: Alla hus byggda före eller under 1909 har 1909 som byggår/lagfartsår. Huset är antagligen äldre än du tror. Det kan vara värt att göra lite efterforskningar om du är intresserad av att veta hur gammalt det egentligen är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.