OJ, nu har jag ju köpt den där mysiga kolonistugan, börjar inse hur underhållet är eftersatt.
Trodde att jag skulle få skrapa och måla fasaden. Verkar i stället som jag skulle få SKURA fasaden och hysta på ny falufärg, men den är ju så fullständigt DÖD...
Det lär finnas färdig, inte så man behöver blanda färgpigment med vatten och kanske en skvätt linolja, men det FATTAS lyster, så vad göra ??? Jag vill att mitt lilla hus ska ha lyster
 
Falu rödfärg finns att köpa färdigblandad. Här står hur man gör:
http://www.falurodfarg.com/?page_id=67

Rödfärgen är matt. Du kommer aldrig att få en blank yta om du använder den färgen. Men å andra sidan så har du en väldigt lättskött fasad. Du slipper skrapa färg när du ska måla om, utan det är bara att tvätta. Lystern i falu rödfärg, liksom i andra slamfärger är att träets struktur syns under målningen. Det blir en levande yta som ändrar sig med solens olika vinklar. Målar du en modern täckfärg får du en yta som visserligen är slät och blank, men utan liv. Död, skulle jag säga. Smaken är som bekant delad. Jag skulle alla gånger fortsätta med rödfärg på stugan och lägga energin på trädgården i stället!:)
 
Kära forumgud, så klart ger du mej kloka ord och jag kännde ju till dom (dessvärre), MEN kan man inte använda nån form av lasyr som ju är klart olik en röd täckfärg...om det nu finns lasyr som ger lyster ?..Stugan är ju så liten att om det är en massa skrapning vart 5:e år så bjuder jag på det....
Kom i gen, ge mej en ide som inte är "dött" :)
 
Nej, det finns inget annat än matt slamfärg som du kan måla över med. Själva grejen med Falu rödfärgen är ju denna underbara matta yta, som sammet, man slipper det där onaturliga blänket som ser blött ut, för att inte tala om hur smidigt det är att barasopa av fasaden och måla den när den blir för blek i färgen. Och billigt.

Du får byta panel om du ska ha något annan än slamfärg. Möjligen kan et gå att blästra fasaden med högtryckstvätt och sedan låta det torka riktigt ordentligt, men det är definitivt inget jag vågar lova, riksen är ju stor att det blir både fukt och färg kvar med bubbligt reslutat och rötrisk som följd.

Lasyr är också matt och går inte hellar att ha på Falu Rödfärg.
 
Jag känner mej fullständigt besegrad :(
OK, så då får det bli så då, men det känns inte bra. Tänk att man ska haka upp sej på en sån sak ??
Synd om människan sa väl Strindberg... finns ju viktigare saker att grunna över... ska köpa falu röfärg vad det lider.... :) Tack ska ni ha...önskar er en fortsatt solig och blåsig söndag...
 
S
det går att måla över faluröd färg. bara ni inte vill ha någon annan röd färg. så ni får lyster eller vänta nu visst har vi skippat all riktig färg å det finns bara "vattenfärg" och linolja?
ska fråga min målare om tips
 
Redigerat av moderator:
Tack, jag väntar gärna, trodde linolja ingick i den färdiga falufärgen som finns att köpa ? och att den borde ge lyster, men den kanske inte ingår och då kanske man kunde blanda i en skvätt ??
som sagt jag väntar gärna- ingen panik.
 
S
det finns linoljefärg också. många gillar den, men skall man ha full gott skydd så kan man inte måla med med grundning. spädfärg och sen färdig färg.

den ända gång jag gillat linolja. var när jag kittade om cirka 50 fönster.
händerna var lena som en barnrumpa. tack vara att jag använde linoljektt.

sökte på falurödfärg lite. man kan va glad att det finns linolja i nu
" Förr användes många olika recept med bl a tjära och kattpiss, men numera använder man linolja."
"I ursprungsreceptet används sillolja i stället för linolja. Fördelen är då att risken för självantändning är mycket liten"
 
Redigerat av moderator:
Men, vänta nu..... Visst går det att måla om en slamfärgad fasad med vanliga täckande husfärger. Det är tvärtom som inte går! Om du vill ha den röda färgen men med en blankare yta så finns Faluröd Fasadfärg som är en alkydoljefärg med samma röda pigment.
http://www.faluvapen.com/bottom_produkter_fv.html

Det finns linolja i den äkta falu rödfärgen, vilket ger en viss lyster lyster när ytan är nymålad, men det är inte något som håller i sig eftersom oljan med tiden sugs in i träet. Företaget avråder från att man själv blandar i ytterligare linolja.
http://www.falurodfarg.com/?sektion=att-blanda-i-produkter-sjalv

Du kan också måla med äkta linoljefärg i en kulör som liknar falu rodfärg. Då får du en blank yta när det är nymålad, men sedan blir den matt när färgen vittrar, något som vissa av oss tycker är snyggt, andra inte.
 
Redigerat:
Du har så klart rätt, helt ok att måla över dessa uttorkade, matta och bitvis mycket färglösa "plankor", men det borde finnas en faluröd färg/lasyr med linolja i lika så den färdiga för användning ?
nr1, så tycker jag inte om att det färgar av sej
nr 2, så tycker jag det ser mera underhållet ut att det är en FÄRG + att det finns en lyster- till skillnad från BLANK FÄRG....
Det måste gå. Annars får man väl ta den eländiga slamfärgen och sen ta nån oljegrund på, men det tror jag inte på ;-).....Ja, det lär ge sej. Kanske har grannarna nåt att tipsa om.
På tal om inget annat, när jag var ute och skrev i lördags och hade både goda smörgåsar och annat i "säcken" så kom vi snart underfund om att mina nycklar låg så fint tillsammans med lite annat smått och gott som jag tänkte mej ha glädej av på torpet, hemma i stan :(, nog kan man gråta för mindre. Hoppas inte det var ett dåligt omen ....
 
Den vanligaste rödfärgen INNEHÅLLER LINOLJA. Dock ganska lite, eftersom färgen annars skulle bilda skickt, bli liknande som linoljefärg och sedan inte går att måla om med falu rödfärg igen.

Det finns också de som menar att falurödfärg helt utan linolja ger den starkaste lystern. Då är det alltså tal om lyster från pigmentet, inte blankhet från olja. Därmed sagt att "lyster" betyder olika för olika personer.
http://byggnadsvardsnytt.wordpress.com/tag/falu-rodfarg/

Om du alltså väljer den ljusa falu rödfärgen utan linolja får du en starkt lysande röd färg som drar lite åt det tegelröda. Innehåller den linolja blir den lite dovare.

Det är lite svårt att förstå vad du egentligen är ute efter. Men det bästa är om du kollar runt i butiker som säljer dessa färger och ser om de har provbitar. Dvs färgen uppmålad på trä, så att du själv kan se resultatet.

Du kan få en röd linoljelasyr om du blandar linoljefärg med ytterligare linolja och terpentin. Behöver bara strykas en gång. Ottossons har recept på detta
http://www.ottossonfarg.com/katalog/kontakta-oss/katalog-broschyrer.aspx
Om du tittar i katalogen på Utomhusmålning det som står under "Målning med standardkulör en strykning". I framtiden måste du fortsätta med samma. Du kan inte gå tillbaks till slamfärgen.

Ytterligare ett alternativ är att rödtjära huset. Jag vet dock inte hur det blir med kritning eller tjärlukt.
http://www.auson.se/sv/rodtjara
 
Redigerat:
DET DÄR MED TERPENTIN ÄR NOG EN JÄTTEBRA IDE....SKA KOLLA LÄNKEN
ALLTSÅ VAD JAG VILL sorry... stora bokstäver
lyster är ju inte blankt
och så att det inte ska färga av sej (det känns billigt på nåt sätt)
 
Har just kollat återförsäljare. Birger Jarlsgatan 65 i Stockholm. Jag har besökt dom i annat ärende tidigare- fått gott intryck av dom. Kunniga och seriösa. Ska besöka dom i morron på prommisen med voffi
Ska bli spännande. Jätte tack för tipset
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.