Hej! Har ett hus från 40 talet med källare och ska måla om tak, vägg och golv i tvättstugan i källaren men vet inte om det är "godkänd" färg de målat med innan. Det är cement överallt och det är löst och har släppt på några ställen. Min fråga är måste jag ta bort all färg innan jag skrapar och lagar det befintliga. Och vad ska jag laga med...På golvet är det såna där "gröna nygga flingor i färgen"...*ler* hur gör man med det?
Mvh Takida
 
K
Vad menar du med "godkänd" färg? Godkänt för vad?
Cement överallt? Nja... 1940 var inte cement huvudingrediensen i puts någonstans utan kalk var grejen. Ska du bara laga punktvis behöver du ju bara ta bort färgen just där du ska laga. Lagning gör du med kalkbruk om det är det du har.
Laga golvet? "Gröna flingor i färgen"? Ja, då är det ju färg. Ska du göra nåt på det (lägga klinker) förutom en flytande konstruktion så måste färgen bort. Betongfräs är ett bra alternativ.
 
Hej tack för att du svarar! Godkänd färg menar jag att den är avsedd för cement...eller vad det nu är *ler*.
Tänkte om det var därför som det släppt eller om det bara är gammalt.
På golvet har det blivit slitet och det har blivit gropar på några ställen...tror att det stått något där innan.
Hade bara tänkt att frächa till lite...måla tak väggar och golv. Just nu är det för äckligt och gubben prioriterar andra delar av huset....
Mvh Takida
 
K
"Bara fräscha till lite" blir sällan bra eftersom man kanske fuskar lite här och där, men som jag skrev innan så måste färg bort där man vill göra nåt.
 
Då din källare inte har isolering under så kommer markfukt alltid att gå upp i golvet i.o.m kappilärkrafter, och fukten som kommer underifrån kommer alltid göra att färgen släpper punktvis eller lite överallt.

Det bästa du kan göra för att få det snyggt är att lägga klinkers, då kan fukten gå ut genom fogarna och ventileras bort, sen kan du under lägga elektrisk golvärme om du vill ha det varmare under fötterna, men tänk på att se till att bra ventilation finns, och ta bort allt löst på betonggolvet innan du sätter klinkers.

MvH jawen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.