nibe ELK 80-13 från 1981
Är inte så bra på att förstå det här...Hjälp!

Hur många kw drar det här ekipaget per timme ?
nibe ELK 80-13 och en Grundfors Super Selectic cirk. pump.

Detta är kopplat vid en gammal kombipanna som också har en cirkulationspump.
Måste pannans cirkulationspump också vara på när elpatronens går?

Vill ha minsta möjliga värme o cirkulation på då jag inte är hemma. Men vågar inte köra igång
innan jag har en aning om hur mycket el som går åt.
Äldre värmepanna, NIBE ELK 13, med kontroller, behöver rengöras, i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Etikett med tekniska specifikationer för NIBE-produkt, inklusive typ, volym, arbets-/provtryck, effekt, spänning, tillverkningsår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett märke på en cirkulär pumpkomponent, delvis suddig bild, industriell utrustning, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på teknisk etikett med data, varvtal, och elektriska specifikationer på maskindel, suddig och sned bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det står ju på skylten: 13 kW max effekt. Det betyder att den drar 13 kWh varje timme den är på full effekt. Jag föreslår att du provar dig fram. Går du bort ställer du båda vred på 30 grader, kommer du hem ökar du till 70 grader. Kolla om det blir behaglig efter nån timme eller två.
Pumpen behöver di inte skänka uppmärksamhet, den drar lite i sammanhanget.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Det skulle kunna vara max vad som kan monteras i pannan medan lev effekt är vad som faktiskt sitter i.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
9kW är nog med 3 st Y-kopplade element. D-kopplar man dem blir det 13kW vid 380V eller bortåt 15kW vid dagens 400V.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Det står ju på skylten: 13 kW max effekt. Det betyder att den drar 13 kWh varje timme den är på full effekt. Jag föreslår att du provar dig fram. Går du bort ställer du båda vred på 30 grader, kommer du hem ökar du till 70 grader. Kolla om det blir behaglig efter nån timme eller två.
Pumpen behöver di inte skänka uppmärksamhet, den drar lite i sammanhanget.
Har TS gått bort kan han inte ställa om nått alls , då är han död ;)
( Sorry men det var för roligt för att inte säga )
 
  • Gilla
  • Haha
Putte 9497 och 3 till
  • Laddar…
tack för svaren! 13 kw i timmen! HU! Det blir väääldigt dyrt med dagens elpriser.
Det får nog vara kallt o så hoppas jag att bara att cirkulera vattnet gör att huset inte fryser sönder...
Suck vad detta elpris ställer till det!
 
Nej 13kW momentant hela tiden den är aktiv. Inte i timmen.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej 13kW momentant hela tiden den är aktiv. Inte i timmen.
Men 13kW effekt innebär väl att på en timme blir det 13 kW * 1h = 13kWh? Givet den är aktiv hela timmen.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
L LoTiX skrev:
Men 13kW effekt innebär väl att på en timme blir det 13 kW * 1h = 13kWh? Givet den är aktiv hela timmen.
Yes men den kommer att nå inställd temperatur och därför inte gå hela tiden.

Kanske man kan gissa på ungefär hälften vid dagen temperatur om man inte har så varmt inne.
 
L LoTiX skrev:
Men 13kW effekt innebär väl att på en timme blir det 13 kW * 1h = 13kWh? Givet den är aktiv hela timmen.
Ja, det stämmer.
 
Det skulle ju vara intressant för TS att kunna se när den är igång. Jag ser ingen signallampa men man kanske kan se det på elmätaren. Om det är snabba blinkningar så är den igång, långsamma blinkningar så är den av. Så kan man kanske få koll på hus mycket per dygn den går.
Ganska grov mätning men 13 kW överskuggar ju allt annat i huset så det borde gå att urskilja.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.