Har en gammal central som det är lite si och så med. Håller på för fullt att mäta upp vad som är vad eftersom man uppenbarligen inte kan lite på färgerna. Som exempel har man använt feldimesionerad kabel för matningen till spisen som jag säkrat ner för att inte få kabelbrand. Gul har använts både till fas och nolla, röd ligger på fas och jord mm. Initialt tror jag vit/blå/gul stämmer hyggligt för nolla samt att röd/grön stämmer för jord. (nu exkluderar jag de kablar som ligger på fas, har iaf inte hittat någon röd med fas på i dosorna). Har tagit bort säkringarna på de faser jag inte hittat funktionen till. Kommer i den mån möjligt att tråda om så att det blir nya kablar med rätt färger och dimension.

Nu kanske jag har lite enkla frågor, men jag vill ändå ställa de. Jag flera jord/nolla skenor, nu vill jag sätta på jordfelsbrytare och behöver således skilja på nolla och jord.

Om jag samlar nollorna på de övre (två) och jorden på de nedre (två) så säger min matematik att jag saknar anslutningspunkter för jord. någon som kan länka till exempelvis ahlsell eller elbutik.se vad jag behöver får att utöka jordskenan?

Ser inte snabbt hur den övre två är ihopkopplade med de undre två, är det möjligtvis en liten blå kabel med kabelsko som står för den ihopkopplingen?

Har antagligen inkommande 4 ledare, tänker jag rätt när jag vill göra följande?
Skilja övre och undre skenorna, flytta alla nollor till den övre och jord till den undre.
Koppla inkommande faser till en ny huvudbrytare, koppla dessa faser till ny 4 polig jordfelsbrytare samt dessa faser till respektive fasskena. ( I en separat kapsling )
Koppla inkommande PEN till jordfelsbrytare, samt till jordskena. Tänker här att jag har två 6mm2 RK i samma kopplingspunkt i jordfelsbrytare, går det bra utan ändhylsa?
Koppla Nolla från jordfelsbrytare till Nollskena.

Tack på förhand
 
  • Gammal elcentral med felmärkta kablar, säkringar och mätinstrument på en gul vägg, i behov av omkoppling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
bus_pojken bus_pojken skrev:
Om jag samlar nollorna på de övre (två) och jorden på de nedre (två) så säger min matematik att jag saknar anslutningspunkter för jord. någon som kan länka till exempelvis ahlsell eller elbutik.se vad jag behöver får att utöka jordskenan?
Tvärtom, PE-skenan är överst. Den är märkt "INK 0" i din central. Det är "inkommande huvudnolla" som PEN hette förr. Din inkommande PEN ska kopplas till denna skena. (Om centralen matas med PEN eler PE + N är givetvis något som måste kontrolleras, men även om det är PE + N så ska inkommande PE kopplas till denna skena.)

Bygeln till N-skenan under ser du till vänster här i bild. När man kopplar in en JFB här så ska man lossa på denna skruv för att frånskilja PE-skenan från N-skenan.
Del av elcentral med märkning "INK 0" på PE-skena, bygeln till N-skenan och ryttare synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du har även en liten N-skena till, mellan säkringsrad ett och två. Den ska just nu vara förbunden med den övre med en tråd. Det sitter även en s.k. ryttare där. Dessa används för att utöka PE-skenan. Därför är det märka med en jordsymbol. Den sitter alltså olämpligt på denna N-skena, om det nu är en N-skena.

Den princip du skissar på för inkoppling av JFB är nästan rätt. Inkommande PEN ska som sagt alltid anslutas till PE-skenan. Ifrån PE-skenan dras en blå nolla till JFBn, och ut från JFBn en blå nolla till N-skenan. Om centralen istället matas med PE + N så kan inkommande N gå direkt till JFBn.

Man behöver gå igenom precis varenda tråd i denna central vid detta arbete för att säkerställa att varje skyddsledare och neutralledare sitter på rätt ställe. Det kräver att man först identifierar dessa ledare, dvs vilken av dem som faktiskt används som PE- rep N-ledare ute i gruppledningen. Man behöver troligen gå igenom precis hela anläggningen utifrån vad du beskriver om dagens färger.

Det är också en stor central. Kanske räcker det inte med en enda JFB. Det kan behövas två eller fler. Det finns ju två separata N-skenor. Men fasskenorna behöver också kunna delas på mitten någonstans. Ser inte på din bild om det är möjligt.

Allt detta arbete är givetvis behörighetskrävande.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Tvärtom, PE-skenan är överst. Den är märkt "INK 0" i din central. Det är "inkommande huvudnolla" som PEN hette förr. Din inkommande PEN ska kopplas till denna skena. (Om centralen matas med PEN eler PE + N är givetvis något som måste kontrolleras, men även om det är PE + N så ska inkommande PE kopplas till denna skena.)"

Bygeln till N-skenan under ser du till vänster här i bild. När man kopplar in en JFB här så ska man lossa på denna skruv för att frånskilja PE-skenan från N-skenan.
[bild]

Du har även en liten N-skena till, mellan säkringsrad ett och två. Den ska just nu vara förbunden med den övre med en tråd. Det sitter även en s.k. ryttare där. Dessa används för att utöka PE-skenan. Därför är det märka med en jordsymbol. Den sitter alltså olämpligt på denna N-skena, om det nu är en N-skena.

Den princip du skissar på för inkoppling av JFB är nästan rätt. Inkommande PEN ska som sagt alltid anslutas till PE-skenan. Ifrån PE-skenan dras en blå nolla till JFBn, och ut från JFBn en blå nolla till N-skenan. Om centralen istället matas med PE + N så kan inkommande N gå direkt till JFBn.

Man behöver gå igenom precis varenda tråd i denna central vid detta arbete för att säkerställa att varje skyddsledare och neutralledare sitter på rätt ställe. Det kräver att man först identifierar dessa ledare, dvs vilken av dem som faktiskt används som PE- rep N-ledare ute i gruppledningen. Man behöver troligen gå igenom precis hela anläggningen utifrån vad du beskriver om dagens färger.

Det är också en stor central. Kanske räcker det inte med en enda JFB. Det kan behövas två eller fler. Det finns ju två separata N-skenor. Men fasskenorna behöver också kunna delas på mitten någonstans. Ser inte på din bild om det är möjligt.

Allt detta arbete är givetvis behörighetskrävande.
Hur fel är det att använda den de övre två som jordskena och de undre två som nollskena (eller tvärtom). Skulle förenkla en del att inte behöva sätta dit en ny jordplint. Om det är Nej Nej att göra så, kan jag få tips om lämplig extra jordskena?
 
Ganska rejält fel skulle jag säga. Då det finns en märkning som anger skyddsjord så ska den inte användas till något annat. Den övre skenan är märkt "INK 0" så den ska ju användas till skyddsjord. Den skena som ligger direkt under må kanske vara omärkt men används i alla normala gamla elcentraler till nolla, så det bör du också använda den till.

Om du med de "undre två" inkluderar den lilla ryttaren som finns ansluten till nollskenan i mitten av centralen så är ryttaren märkt med en skyddsjordssymbol så den bör inte användas till något annat än skyddsjord. Den är alltså i min mening felaktig monterad på denna N-skena. Behöver du fler skyddsledaranslutningar så flytta denna ryttare upp till PE-skenan.
 
Uppdaterar tråden med resultatet. Det blev en ny central Eldon DBQ252 som passade in perfekt för att ersätta den gamla centralen som satt där. Garo produkter med två jordfelsbrytare. Nydragen kabel från central till respektive startpunkt för respektive grupp. Känns riktigt skönt att ha jordfelsbrytare och ny kabel. Nu ska bara resten av elen i huset bytas med. Kostnadsmässigt landade det på ca 4000 för central med innehåll samt kanske 1000kr för ny FQ kabel.

Tackar för svar angående den gamla centralen som nu är skrotad
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.