Håller på med restaurering av en gammal grind. Slipade ner färgen och undertill såg det ut som ek. Sen efter jag har linoljat den med balsamvinäger blev den megamörk. Är det normalt att gammal ek blir så här mörk av vanlig rå linolja eller är det kanske något annat träslag? Oljad för 1 dag sedan så kanske den blir ljusare om någon vecka?

En annan fråga, vet någon hur gammal en sådan här typ av grind kan vara, något särskilt namn på dem? Där är träkilar och riktigt gamla spikar i den. Tacksam om någon vet :D

Före slipning:

IMG_1148.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter slipning:

IMG_1146.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter slipning och oljning (2 gånger):

IMG_1154.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P
Det är nog ganska normalt att ek blir mörk när du oljar den.

Jag gissar att typen av grind är ganska gammal, men vet inte hur gammal. Men skulle inte bli förvånad om din grind är 100 år eller så.
 
Balsamvinäger? Det mörknar ju då du oljar, men inte så mycket...
 
Hur menar du att du har linoljat den med balsamvinäger?
 
Oavsett vad du behandlat med , Ek blir aldrig helt jämn när du slipat den. Det blir små små längsgående små fördjupningar som om det fattas fibrer, syns tydlig i lampsken etc.
 
M
balsamvinäger ska troligen vara balsamterpentin.
 
Haha, ja naturligtvis balsamterpentin och inte vinäger ;) Typ 60% Linolja och 40% Balsamterpentin. Resultatet blev jag nöjd med, bara lite överraskad att den blev så mörk. Men träet var antagligen väldigt väldigt torrt då den stått i ett varmt garage i 3 år. Klar nu iallafall och på plats i helgen.
 
V
Gött o se att det är fler än mig som använder gamla hederliga träskor :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.