Hej

Funderar på att göra ett "taklyft", har i dag ett hus med källare, med en byggyta på 83 kvm,
men skulle vilja ha sovrummen på övre plan, tanken är att få plats med tre sovrum, mindre toalett samt ett litet tv-rum på övervåningen.


Detaljplanen för mitt hus är från 1960, det som står reglerat är:
"Byggnad får icke uppföras till större höjd än 4 meters bygghöjd, och icke inrymma mer än en våning jämte inredd vindsvåning."

I detalplanen finns ingen skriven reglering för vinkel på tak.

Betyder det att jag kan välja fritt vad gäller takvinkel så länge jag håller mig till bygghöjden på 4 meter.
Vad gäller för takkupor, fungerar det med 4 meters byggjöjd, och om så är fallet hur brett kan jag bygga?
 
Redigerat:
Har för mig att det händer något med höjdberäkningen om du har mer än 45 grader taklutning.

Kupor räknas i princip in i höjdberäkningen, men en kupa kan tydligen accepteras som mindre avvikelse om den inte är "dominerande". Det tolkas tydligen ganska fritt i olika kommuner, men en vanlig tolkning är att den inte är dominerande om den upptar mindre än en tredjedel av sidan på huset. Där finns också en del trick med höjdberäkningen på en kupa om den är indragen så den inte ligger som en förhöjning av fasaden.
 
Det står ingenting reglering om taktyper, betyder det att jag kan välja mansard tak?
 
I många fall har bygglovsmyndigheter synpunkter mot mansard tak.

Höjdberäkningsreglerna tror jag också sätter käppar i hjulet. Höjden räknas från brytpunkten med en 45 graders linje till fasadens förlängning uppåt.
 
Oups....läste lite slarvigt, det stod jämte inredd vind.
Tar bort min kommentar.
 
Redigerat:
Fast man kan bygga enplans med inred vind, det har vi gjort. Fast då får du knappats plats med tre sovrum + Vrum
 
Finns inget som heter 1 1/2-plans i hos byggnadskontoret. När vi pratat 1 1/2plans så pratar byggnadskontoret om 1-plans med inredd vind och 2-plans blir det när avståndet mellan golvbjälklag och yttertak (vanligvis pappen) överstiger 70cm utsida yttervägg.
Bygger nämligen själv ett 1-plans med inredd vind där "vinden" kommer ha 4,5m takhöjd i mitten :). Detaljplanen säger 1-plans och max 5,5m i bygghöjd. Eftersom jag måste hålla mig under de där 70 cm (vilket är ett stenhårt krav, minsta överträdelse och vips så har man ett 2-planshus som ALDRIG kan räknas som en mindre avvikelse) men ändå vill ha så stor yta som möjligt fanns det bara sadeltak med 45 graders lutning att välja på. Eftersom huset är drygt 9m brett blir det rätt högt... Ett mansardtak är för brant och spräcker de där 70cm redan vid drygt 50 graders lutning (beror såklart på taktjockleken också) vilket är för litet för ett mansardtak, ser bara konstigt ut.
 
Prata med de på kommunen som har hand om bygglov etc. Hur du än bär dig åt så kommer du dit ändå! De är säkerligen trevliga och har minst sagt bra koll på vad som gäller! Läser här & var om frågor typ: Vad säger kommunen om ditt & datt tex. Gå direkt till de som kollar sånt här direkt. Har byggt till och höjt taket på mitt rivna hus och aldrig blivit illa bemött! Nu har jag lyckats köpa en halv tomt så jag får upp mitt nya hus som jag vill! Tänk på en sak: Som man bemöter andra blir man själv bemött!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.