Hej!

Säljarna till huset vi köpte för dryga 2 år sen påstår att tidigare ägare grävde nån sorts brunn för bevattning. Den ska senast varit i drift på 90-talet innan våra säljare köpte huset men är lite taggad att få vatten ur den i o m rådande bevattningsförbud.

Tittar man ner i röret ser man vatten men som bilderna visar går röret horisontellt efter första halvmetern. Det gör att jag inte får ner en slang längre än till själva böjen. Min tanke har varit att köpa en hydrofor- eller trädgårdspump för att pumpa upp men tror att böjen kommer förstöra för mig.
En lösning är ju att jag går och köper mig en pump och lär ganska snabbt inse om det funkar eller inte. Men skulle det inte gå tvivlar jag på att jag får returnera pumpen. Vad tror ni, skulle det kunna gå med en pump?
 
  • En hand håller en metallrörskoppling framför en trävägg och grusig mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En avloppsstam i marken, staket, murad del av hus, gräsmark, grå kabelslang, brun trätrall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller en avbruten vattenledningsdel över uppkopat hål vid staket och väggyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går inte det där röret direkt ner i brunnen, då? Om det finns en bottenventil på röret i änden som är nere i brunnen är det 'bara' att koppla en pumpautomat direkt på röret.
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
M Mohlajn skrev:
Hej!

Säljarna till huset vi köpte för dryga 2 år sen påstår att tidigare ägare grävde nån sorts brunn för bevattning. Den ska senast varit i drift på 90-talet innan våra säljare köpte huset men är lite taggad att få vatten ur den i o m rådande bevattningsförbud.

Tittar man ner i röret ser man vatten men som bilderna visar går röret horisontellt efter första halvmetern. Det gör att jag inte får ner en slang längre än till själva böjen. Min tanke har varit att köpa en hydrofor- eller trädgårdspump för att pumpa upp men tror att böjen kommer förstöra för mig.
En lösning är ju att jag går och köper mig en pump och lär ganska snabbt inse om det funkar eller inte. Men skulle det inte gå tvivlar jag på att jag får returnera pumpen. Vad tror ni, skulle det kunna gå med en pump?
Jag har ett liknande böj vid min hydrofor (till trädgårdsbevattningen) och det funkar kanon. Såvida röret bara går horisontellt kortare sträcka borde det funka.
Dock har jag lite mer lutning (inte många grader dock) i cirka två meter innan röret går rakt ner till brunnen.

Undvik köpa hydrofor från jula dock. Är snart inne på min tredje på 5 år.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Går inte det där röret direkt ner i brunnen, då? Om det finns en bottenventil på röret i änden som är nere i brunnen är det 'bara' att koppla en pumpautomat direkt på röret.
Egentligen först nu jag ser att röret går horisontellt då jag grävde för att försöka förstå varför jag inte fick ner en slang längre så vet inte vad som "händer" längre bort. Den bör ju således gå vertikalt efter en bit men det är ju bara spekulativt.
 
V Vindens skrev:
Jag har ett liknande böj vid min hydrofor (till trädgårdsbevattningen) och det funkar kanon. Såvida röret bara går horisontellt kortare sträcka borde det funka.
Dock har jag lite mer lutning (inte många grader dock) i cirka två meter innan röret går rakt ner till brunnen.

Undvik köpa hydrofor från jula dock. Är snart inne på min tredje på 5 år.
Ah men se där! Men din sugslang som går ner i röret, kommer den förbi böjen? Känns som jag kunde vippa röret och tömma halvmetern. Är det tömt och jag inte får ner sugslangen längre bör det väl inte gå att pumpa tänker jag.

Haha attans, hade absolut kikat på Julas. Lär va samma "kvalitet" på biltema.. Har du tips på någon vettig pump som inte kostar skjortan?
 
M Mohlajn skrev:
Egentligen först nu jag ser att röret går horisontellt då jag grävde för att försöka förstå varför jag inte fick ner en slang längre så vet inte vad som "händer" längre bort. Den bör ju således gå vertikalt efter en bit men det är ju bara spekulativt.
Med stor säkerhet  är det där röret på bilderna en sugledning som går ner i brunnen.  Hur röret går ner i brunnen påverkar inte om det går att pumpa vatten genom det. Det viktiga är att det sitter en bottenventil (en slags backventil) i änden av röret nere i brunnen, annars rinner vattnet tillbaka till brunnen när du stänger av pumpen.
Har du någon bild på hur det ser ut i brunnen?
 
  • Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
Börja med att titta hur brunnen ser ut och om det finns vatten i den. Inte helt osannolikt att en grävd brun på en plats med torka av den omfattningen att den ger bevattningsförbud har klent med vatten att ge.

Kan väl vara bra att titta om den behöver rensas också innan du börjar suga in vad som kan finnas där i pumpen, ifall den varit oanvänd många år.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det viktiga är att det sitter en bottenventil (en slags backventil) i änden av röret nere i brunnen, annars rinner vattnet tillbaka till brunnen när du stänger av pumpen.
Det GÅR att montera backventilen på översidan av slangen också. Om man råkar ha satt bara sil på nederändan och upptäcker det alldeles för sent, exempelvis...

Skulle kunna vara ett alternativ att överväga om saker ligger så de behöver tömmas på vintern. Ser inte så frostsäkert ut på bilden?
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Med stor säkerhet  är det där röret på bilderna en sugledning som går ner i brunnen.  Hur röret går ner i brunnen påverkar inte om det går att pumpa vatten genom det. Det viktiga är att det sitter en bottenventil (en slags backventil) i änden av röret nere i brunnen, annars rinner vattnet tillbaka till brunnen när du stänger av pumpen.
Har du någon bild på hur det ser ut i brunnen?
Allt jag ser är det som finns på bilderna, så ser ingen brunn utan bara det svarta röret så kan inte kontrollera om där sitter back- eller bottenventil. Kanske fortsätta gräva tills jag kommer till själva brunnen.

R Räknenisse skrev:
Börja med att titta hur brunnen ser ut och om det finns vatten i den. Inte helt osannolikt att en grävd brun på en plats med torka av den omfattningen att den ger bevattningsförbud har klent med vatten att ge.

Kan väl vara bra att titta om den behöver rensas också innan du börjar suga in vad som kan finnas där i pumpen, ifall den varit oanvänd många år.
Ser ju inte mer än bilderna, så kanske får börja gräva för att ta reda på hur det ser ut. Men det skulle ju potentiellt vara flera meter. Lär vara en hel del skit i den utan tvekan.
 
R Räknenisse skrev:
Börja med att titta hur brunnen ser ut och om det finns vatten i den. Inte helt osannolikt att en grävd brun på en plats med torka av den omfattningen att den ger bevattningsförbud har klent med vatten att ge.

Kan väl vara bra att titta om den behöver rensas också innan du börjar suga in vad som kan finnas där i pumpen, ifall den varit oanvänd många år.
Bra, men vill poängtera att bevattningsförbud inte bara kommer för att grundvattennivåerna är låga. Här har vi bra med vatten nere under marken, MEN bevattningsförbud för att vattenverken inte hinner med. Min närmsta mätpunkt hos SGU visar på vatten 1,5m ner vilket är ungefär där det brukar vara den här tiden på året.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.