Hej jag har fått ärva en gammal inga bandsåg med trefasmotor och en äldre variant av trefastkontakt.
Jag vill ju naturligtvis få denna i bruk så snart jag kan och får snart ett trefasuttag installerat i garaget.
Kan man bara byta den gamla kontakten mot en ny eller behöver hela kabeln bytas? Har inte tittat hur det är kopplat i motorn ännu.
Men jag bifogar lite bilder på hur det ser ut Hand håller en äldre trefaskontakt framför en bandsåg i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En motorplåt med specifikationer för en gammal trefas asynkronmotor från Elektromekano.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Typskylt på en gammal INCA bandsåg med specifikationsinformation, monterad på en grön maskindel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre trefaskontakt med synliga kablar och kontakter inuti en metallkapsling, monterad vid en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det går bra att byta kontakt, anslutningen för nollan ska du bara lämna oansluten, MEN hur är skicket på kabeln, gammal och hård eller mjuk o fin?
Inne i brytaren ser det ut som en tråd är lös eller så har isoleringen ramlat av.

Protte
 
Kabeln känns ok, den är följsam och mjuk. Jag ska ta en närmare titt på anslutningarna i brytarna där som du sa och se att allt är ok.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.