Jag har tummen mitt i handen, men jag tänker mig att man inte ska kunna misslyckas?!
Vi har införskaffat ytterligare en tvättmaskin, och som ni ser på första bilden så sitter redan första maskinens rör i...så jag tänker mig en t-koppling med ballofix på.
Men till frågan, den saken som är precis efter kröken som sticker ut på bild 2, är det en gammal ballofix som jag bara kan vrida på?
Var gärna väldigt tydliga, då jag inte kan något om någonting! :)
 
  • Vit vattenledning med T-koppling, ballofix och böj ansluten till en slang mot vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenrör med en krök och en eventuell gammal ballofix ventil på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Det som sticker ut är en skjutventil som saknar sitt vred. Alltså en sådan här:
https://www.rinkabyror.se/artikel/skjutventil-32/
Med den kan du om du har tur och den fungerar stänga av vattnet till allt till höger om ventilen i bild. Men den kan också endera sitta fast eller inte täta om den inte använts på länge. Att vredet är borta är inget gott tecken... Prova att vrida försiktigt på axeln med en liten skiftnyckel så får du veta om ventilen fungerar och det räcker att skaffa ett vred.

Det finns flera ställen att koppla in en extra tvättmaskin. T-röret till exempel, eller också river du bort allt efter ventilen och sätter dit ett nytt T-rör och separata avstängningar. Det är rörgänga i både T-röret och ventilen, så det är lätt att hitta rördelar som passar ihop trots att det ser ut som gamla grejer.

Ballofix är för övrigt ett varumärke. De små ventiler som ofta kallas så heter egentligen föravstängare eller minikulventil. För en tvättmaskin som man kanske vill bryta vattnet till varje gång den inte används så finns det andra kulventiler med mer rejäl spak.
https://www.rinkabyror.se/artikel/va-fullflodesventil-inv-g10/

Ta inte storlekarna på sakerna jag länkat som rätt. Det är typen av ventil jag vill visa.
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Det förefaller vara en ventil ja, ratten verkar ha försvunnit. Det bästa hade varit att ersätta den med en ny kulventil och sen nytt rör med nya utkastare.
 
Otroligt tacksam för svaret! Kom dock följdfrågor :D
Att ta bort allt efter ventilen, gör man det endast för det estetiska eller finns det andra fördelar? Som du märkt är jag helt färsk i detta, så jag tänker mig enklast möjliga utan att ställa till de. Men det fungerar att ta loss slangen som sitter där idag, sätta dit ett t-rör med en föravatängare och få det att fungera?
Vad är dom andra sakerna på röret efter ventilen?
 
Personligen hade jag mätt röret till vänster och om det är normal standard kapat det och byggt vidare med nytt helt och hållet så man får två dedikerade uttag med kran på. Försöka skarva in nåt i det där gamla grejerna blir ju bara fånigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.