Hej Byggahus,

Jag har kommit över ett parti äldre enkupiga Vittingepannor som jag vill använda till mitt garagebygge.

Jag byggde nytt hus för några år sedan och använde då nya vittingepannor och dessa ser annorlunda ut baktill.
På dom nya Vittingepannorna använder man en fjäder i den nedre klacken för att "hänga" på pannan på bärläktet.

Är det någon som vet hur man fäster gamla vittingepannor? Vad behöver man? Ser ut att bara finnas en klack som är utan något hål. Se bild för referens.

Vänster = Ny Vittingepanna
Höger = Gammal Vittingepanna
Två enkupiga Vittingepannor där den vänstra är en nyare modell med tre klackar, medan den högra är en äldre modell med en enda klack utan hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh
 
De kan du bara lägga på läkten om du vill.

En del spikas genom ett hål i klacken(tror din panna är sådan, resulterade dock i att många klackar brast), en del har spikhål i ovankant där nästa panna kommer och överlappar. Går också att fästa med pannorna med pannkrok
 
  • Gilla
Hufsa
  • Laddar…
Jag har också likadana äldre Vittinge-pannor jag ska lägga om hela taket med. Undrar över mått/avstånd på läkten. Köper man nya pannor följer ju anvisningar med, hur ska man veta mått på hur man ska lägga läkten utifrån enbart pannornas utseende och storlek, någon som vet? Förlåt för kapad tråd
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
albincarlsson albincarlsson skrev:
De kan du bara lägga på läkten om du vill.

En del spikas genom ett hål i klacken(tror din panna är sådan, resulterade dock i att många klackar brast), en del har spikhål i ovankant där nästa panna kommer och överlappar. Går också att fästa med pannorna med pannkrok
Det finns inget hål i klackarna på dessa. Vilken pannkrok passar för gammalt vittingetegel?
 
  • Gilla
Hufsa
  • Laddar…
S Snowflakes skrev:
Det finns inget hål i klackarna på dessa. Vilken pannkrok passar för gammalt vittingetegel?
Takpannekrok u-profil från t.ex TJB eller Gunnebo
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.