Jag har kommit över ett gäng gamla trädgårdsplattor som jag tänkte använda till en extra altan. Det är betongplattor med svart och vit marmor (typ http://www.ekcement.se/admin/bildprodukter/bild_165.jpg ). Plattorna kommer från ett hus byggt på 60-talet och jag tror att plattorna är lika gamla.

Min undran är ifall det användes några konstigheter i plattorna på den tiden eller om man glatt kan bearbeta dem utan några speciella betänkligheter?
 
Jag har inget egentligt svar på din fråga, men hade själv betongplattor anno 1960 i min trädgård med "dansk sjösten" på. Trodde jag. När vi sågade itu dem märkte vi att de var fulla av sten hela vägen! Misstänker att man brett ut sten i nån slags form och sen fyllt på betong på och typ spolat av ytan så att några stenar stack upp. Tungt jobb för vår stensåg och inte vet jag om det var giftigt eller så, men alla inblandade lever fortfarande.
 
Kör på, det är inga konstigheter med dem.
Plattor har jag inte varit med att tillverka däremot kantsten och precis som du säger blandade man i den sten man önskade i betongen, dansk/engelsk sjösten, marmor svart/vit, singel, etc, i ytan och avslutningsvis så spolades ytan ren efter vibrering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.