Hej,

Håller på att renovera köket när jag efter ryckt bort en garderob och fick se 2st rör ett något tunnare ett lite grövre som går upp på vinden till ett gammalt expansions kärl.

Nu installerades bergvärme 2002 och jag förmodar att detta kärl inte används längre, är det bara och kapa bort det??

Bör jag plugga igen det oxå?
 
har läst lite, det veka är nog skvaller rör. Tror nog inte dessa används nu och att jag kan kapa dessa, eller????
 
_ap_
har du en röd boll i anslutning till pumpen är det nog bara kapa.
Är du osäker kolla med en rörmockare.
 
Tja...är du säker på att de rören går upp till expansionskärlet och att det kärlet inte används längre kan du ju ta bort dem utan problem och plugga behöver du ju inte om det är tomma rör som är bortkopplade.
Du har väl idag ett trycksatt expansionskärl i närheten av bergvärmeanläggningen. Har du inte det? Då används med största säkerhet det öppna kärlet på vinden fortfarande.
Du borde väl kunna se de rören som du upptäckt bakom garederoben även nere i källaren? Där ser du om de är anslutna till värmesystemet fortfarande. Om så är fallet kapa inte rören! He he...men det säger sig kanske självt. ;)
Som sagt, kolla anläggningen om du har ett nytt expansionskärl och om du har några avkapade rör i källaren som går upp till det öppna expansionskärlet innan du börjar kapa några rör "i garderoben".
 
jo.jag har ett trycksatt kärl till vp.

Hittar inte rören i källaren, verkar gå inne under tak. Får väl i värsta fall öppna upp och kolla.
 
hmm ibland så är kärlet kopplat till ett närliggande värmerör med en t koppling.kanske under skåpet?
"skvallerröret"är troligen ett avloppsrör om det blir för stort tryck i tanken,så det borde du återfinna i källaren eller annat avlopp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.