Va hos min syster och svåger förra veckan. De höll på att snygga till en gamal Stall/lada för att så småningom bli ett stall igen. Elen såg ju ut som vanligt på en bondgård som har byggds i början på förra seklet och sedan utökat i etapper. Något jag reagerade på va att allt gammalt låg utanför stallet utom just lampor och det enda uttaget. Beror detta på gamla regler då man inte hade full koll på IP klasser eller något annat? Känns ju konstigt att det skulle vara bättre med bakelit strömbrytare utomhus under takfot än direkt innanför dörren.
För att säkra upp det värsta så kapade vi bort allt som inte användes och rensade upp det värsta så bygget kunde fortsätta innan en elektriker tillkallas för resten.
 
Djur äter på allt! Det skulle kunna vara en anledning.
 
Elcentralen är fortfarande inte att rekomendera att ha i stallet.
 
Att de tuggar på det mesta låter troligt skäl. Centralen hänger utanför även om jag gärna skulle se att den flyttades till ett bättre ställe. Man blir klart mörkrädd när man ser hur det ser ut och då ser jag nog inte saker som en utbildad elekriker gör. Nu har jag iaf gjort min del i det bygget och de kommer få ta in utbildat folk till nybygget. Hoppas bara att de får tag på en riktigt bra kille som vägrar göra mer halvmesyrer som det redan va gjort förut.
Va mest av historiskt intresse jag startade tråden då det såg lustigt ut med vanliga bakelitbrytare sittande utomhus.
 
  • Gilla
NICHOLAS J
  • Laddar…
Bilder , om det finns.
 
Sorry tänkte inte på det.
Allt va ju redan lossat från väggar och då hela brädor där brytare va skruvade då gamla träväggen byttes ut mot murad leca.
 
Ojoj.. ta bilder !
Minst 20 per dag på en gång när man börjar, det är skitbra att ha före, under och efter bilder på allt möjligt. Man glömmer ju så fort.
 
H hakan_975 skrev:
Ojoj.. ta bilder !
Minst 20 per dag på en gång när man börjar, det är skitbra att ha före, under och efter bilder på allt möjligt. Man glömmer ju så fort.
Jag tror det är för sent nu så här snart fjorton år senare...
 
  • Gilla
  • Haha
hakan_975 och 1 till
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Jag tror det är för sent nu så här snart fjorton år senare...
Men galet, den dök upp först i 'Senaste' i Elforumet och jag kollade inte på datumet, sorry :rofl:
Hoppas att stallet/garaget/verkstaden blev bra i alla fall!

Och foton är ju alltid bra att ha i alla projekt tänker jag :ok:
 
  • Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.