Hej

Har kommit över ett gäng äldre lysrörsarmaturer typ industri 1x65W står det på drosslarna men det finns inga glimtändare monterade. Undra vad jag ska använda för lysrör. Finns det lysrörsarmaturer utan glimtändare och hur fungerar det? Sitter alltså bara drossel+kondensator i dom.
 
Det ska vara 65 Watt Rapidstart lysrör om man inte har glimtändare. Dom armaturerna har en "tändtransformator" som värmer upp glödtråden så att lysröret kan tända.
E8344150 TL 65W/33 RS LYSRÖR är ett direkttändande rör det är nått som knappast någon har liggande hemma så det måste beställas. Dom är ca: 30% dyrare än vanliga och drar mera ström 65W i stället för 58W. Dom fungerar betydligt bättre när det är kallt och dom blinkar inte när man tänder och dom går att dimmra.
 
ljusbutiken.nu har rapistartrör, en femtilapp styck för 65W.
 
Lysrör av enkelfärgs typ ger mindre bra färgåtergivning så ska ska man ha belysningen där färgåtergivningen har betydelse bör man använda fullfärgslysrör. Dom brukar kosta lite mera 2 - 3 ggr mot enkelfärgs lysrör, så beroende på vart du ska använda armaturerna bör du välja ljuskällor.
 
Har tänkt sätta dom i tjejens ridhus på ca 5m höjd. Behöver kanske inte vara fullfärgsrör? Är det någon idé att montera upp dessa armaturer eller ska jag satsa på nya? Har 34st liggande
 
Jag tycker jag du utan tvekan ska använda dom och elkelfärgslysrör , i den lokalen skulle jag välja en färg som heter 33 = vit. Om inte belysningen kommer att vara tänd mycket, det kan dåpå lite längre sikt vara ekonomiskt att titta på nya med högeffektiva reflektorer. Det blir rätt stor skillnad på ljusutbyte/Watt med "moderna" armaturer och ljuskällor.
 
Okej tack för svaren! Sätter upp dom gamla armaturerna och stoppar i nya enkelfärgsrör. Kommer stå tänt ca 4 timmar per dag vintertid. Har ljusinsläpp i taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.