Håller på att flytta en golvbrunn och när jag bilade bort den gamla så ser jag att rören är i vit plast och verkar vara limmade..? Huset är byggt -75. Hur skarvar jag enklast på nya, gråa rör?

Kan jag använda ett övergångsrör: http://www.evbutiken.se/for-t-ex-normalror-pvc-ma--p-6380-c-960.aspx
och sedan skarvrör: http://www.evbutiken.se/skarvror-expansionsror-ppht-p-1512-c-879.aspx

Och sist men inte minst, kan man gjuta in dessa övergångsrör? De ser ju ut att vara i mjukt gummi, är dom ok att gjuta in?

Tack på förhand!
 
Nej du kan inte gjuta in muffar i gummi.. Du måste ha klassade grårör..
Vad är det för skick på gamla rören.. Dom kan vara spröda och slut?
Ring och fråga en reliningfirma om vad det skulle kosta att dra rör i rör..

Det man gör normalt är att limma pvcrör så det gäller att hitta ett och rör som passar invändigt det gamla med stos som passar grårör...om pvcrören är ok i skick..
 
Rören verkar vara ok, jag råkade spräcka ett rör med bilmaskinen och när jag skulle få bort golvbrunnen (som ju också var limmad) så sprack det lite mer. Men jag har inte råd att byta alla rör, mitt enda alternativ är att skarva på det här röret. Då verkar det som om jag får såga bort de gamla limmade muffarna och limma på någonslags övergång..? Vart hittar man dessa delar? Har kollat på rinkaby rör mflr. sidor men inte hittat det jag söker. Jag kan ju inte vara den första i världen som gör detta..
 
Vad är det för diameter på dina gamla rör till att börja med?

Sedan så måste du se till att de nya rören du köper är märkta med BD som anger att de är tillåtna att gjutas in. Likaså om du åker på att köpa någon övergång så måste den vara godkänd enligt rätt standard för att gjutas in.
 
75mm på de gamla rören. Har rörmokare hemma nu som kopplar ur vv-beredaren, hans förslag var att bila fram mer av röret och kapa det rakt av, sedan skarva med en dubbelmuff.

Tänkte köpa delarna på byggmax, får inte fram någon info om deras rör är märkta BD eller ej..?
 
Du åker nog på att kolla det på plats. Vet att vissa gånger har de varit B-märkta (endast för inbyggnad) och andra BD-märkta (inbyggnad/ingjutning), kan även variera mellan olika delar de har. Bauhaus är lika hopplöst med olika kvaliteter på olika delar så man aldrig vet om man får tag i rätt grejer. Denna lathund är bra när det gäller olika användningsfall utifrån märkning på rör

Har du ett friskt rör och det är 75mm är det ju enklast att antingen sätta en detalj med en muff där eller en skjutmuff mot en slät ende på ett rör.
 
Har byggmax annat än orange markavlopp i dimension 110 mm? Jag har aldrig sett något grått sortiment där. Dessa orange är iofs godkända för ingjutning (jag ringde byggmax HK och frågade när jag skulle gjuta en platta och inte hade tid att få tag i annat än deras. Det är SN8) även om orange normalt indikerar markavlopp.

Lösningen har du ju redan fått, rör med muffände direkt på ditt kapade rör alt. skjutmuff om du skarvar i båda ändar.
 
Jag fick shoppa på Ahlsell via företaget (tack chefen..) så nu har jag fått både goda råd och en hel kasse med rördelar. Kapa röret och på med skarvmuff, alternativt (beroende på hur man kommer åt etc.) så kunde jag använda en muff som man trycker in i röret.

Det ska nog lösa sig tror jag. Tack för alla svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.