Hej.

Jag fixade till några teakmöbler för eget bruk och har nu fått frågor om att göra det åt några andra. Som vanligt så hamnar man lite i en del amerikanska forum och filmer för mer info. Någon varnade för att det kan finnas bly i en del gamla lacker/färger och att man då skulle undvika de möblerna. Finns det liknande risker med svenska/skandinaviska möbler? Vad ska man kika efter i så fall? Finns det testkit att köpa i Sverige eller måste man gå utomlands? Vad vet vi?

/A
 
T.ex. Bly är inte farligt om du bara utsätts tillfälligt. Jag vet inte om gamla lacker etc. men andningsskydd vid slipning bör man alltid ha.
 
Först ska jag säga att jag är långt ifrån någon expert på området så om någon annan vet bättre så säg gärna ifrån!

Jag har också hört och läst om detta med bly i färg ganska ofta på amerikanska siter så jag misstänker att problemet kanske är större där än i Sverige. Alternativt så har det bara av någon anledning fått större uppmärksamhet i USA. Som jag förstår det så användes bly här hemma främst i färger för utomhusbruk för att förhindra rost, röta och påväxt. För inomhusbruk finns det inget behov av den funktionen och eftersom det dessutom gör färgen mycket dyrare så är det nog inte särskilt vanligt med bly i färg på just mölbler. Undantaget skulle väl vara det bly som ingick i vissa färgpigment men då misstänker jag att blyhalten trots allt är förhållandevis låg. En klar lack eller oja (d.v.s. utan pigment) innehåller troligtvis inte något bly alls så gäller det teakmöbler så är nog inte bly något problem.

Här finns lite mer information som rimligtvis bör vara tillförlitlig:
http://www.malareforbundet.a.se/hom...794a576f482ad9a1c125751a003a5704?OpenDocument
http://www.malareforbundet.a.se/hom...5348DF7199A90F8AC125773B004A9EA2?OpenDocument

Men som sagts ovan, använd alltid ett bra andningsskydd vid slipning, se till att dammet tas om hand, håll rent och städa ordentligt så borde det inte vara någon fara. (Trä och lackdamm är inte nyttigt att andas in i större mängder eller under längre tid oavsett om det innehåller bly eller inte.)

Kom också ihåg att bra sliputrustning i kombination med en bra dammsugare gör underverk för arbetsmiljön.
 
Tack så mycket. Bra info. Jag sicklar mest bort det översta så jag är snäll mot fanéret och sen lite grand papper. Jag har bara en lite garageverkstad men jag kör Sundströmmask, spånsug, dammsugare och luftfilter så på den fronten är det hängslen, livrem, hjälm och fallskyddssele.

...och har man växt upp i en tid med blyad bensin så kanske man är körd ändå :x



jac skrev:
Först ska jag säga att jag är långt ifrån någon expert på området så om någon annan vet bättre så säg gärna ifrån!

Jag har också hört och läst om detta med bly i färg ganska ofta på amerikanska siter så jag misstänker att problemet kanske är större där än i Sverige. Alternativt så har det bara av någon anledning fått större uppmärksamhet i USA. Som jag förstår det så användes bly här hemma främst i färger för utomhusbruk för att förhindra rost, röta och påväxt. För inomhusbruk finns det inget behov av den funktionen och eftersom det dessutom gör färgen mycket dyrare så är det nog inte särskilt vanligt med bly i färg på just mölbler. Undantaget skulle väl vara det bly som ingick i vissa färgpigment men då misstänker jag att blyhalten trots allt är förhållandevis låg. En klar lack eller oja (d.v.s. utan pigment) innehåller troligtvis inte något bly alls så gäller det teakmöbler så är nog inte bly något problem.

Här finns lite mer information som rimligtvis bör vara tillförlitlig:
[länk]
[länk]

Men som sagts ovan, använd alltid ett bra andningsskydd vid slipning, se till att dammet tas om hand, håll rent och städa ordentligt så borde det inte vara någon fara. (Trä och lackdamm är inte nyttigt att andas in i större mängder eller under längre tid oavsett om det innehåller bly eller inte.)

Kom också ihåg att bra sliputrustning i kombination med en bra dammsugare gör underverk för arbetsmiljön.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.