Jag har en gammal kopparrörsinstallation där ytterdiametern på rören är 26 mm. Enligt http://www.koppar.com/files/2009-04_faktablad_gamla_dimensioner_svenska.pdf borde ytterdiametern vara 25 mm, men det är den inte, den är 26 mm. Jag har kontrollmätt ett antal gånger med olika skjutmått.

Jag behöver en övergångskoppling till något mer modernt och som inte behöver lödas. Var hittar jag en sådan? Jag har letat, men hittar bara övergångar från 16 mm till 15 mm.
 
Krilleman
Problem om du verkligen bekräftat har 26mm koppar!

Norma Connect går bara ner till 26,9 och uppåt för en enkel lösning. Tyvärr!

Det finns flera konstiga "icke standard" dimensioner... 11 - 13 - 16 - 19 - 20,5 - 21 - 36 som man kan råka på. Men dock kan jag inte lägga till 25mm koppar som en dimension jag råkat ut för...

Förlåt för frågan men är du säker?
 
Jag är nästan helt säker. Jag mätte med skjutmått till 26 mm, googlade och hittade ingen sådan dimension någonstans, bytte skjutmått och det var fortfarande 26 mm.
 
Krilleman
Ett alternativ är ju om du kan kraga upp ett 28mm rör en aning för att få till 26mm invändigt mått.

Ett vanligt 28mm rör har 25,6mm innerdiameter. (28x1,2)

Och på detta lägger du en hårdlödning/mjuklödning och ansluter med vanliga 28 delar till det du önskar.

En möjlig lösning som är billig!
 
Tack för svar!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.