jag sitter nu i tankar att sälja mitt gamla föräldrahem, jag har 4 halvsyskon och eftersom jag var den enda som ville ha huset så skrevs ett gåvobrev 2003 där jag övertog ½ huset, 2007 övertog jag resterande halva och löste mina föräldrars lån. jag fick en masa bankpapper från långt tillbaks "78-79" tror jag det var men dessa försvann vid en rensning i pärmen, antog att jag inte visste vad jag skulle med deras gamla bankpapper till. Och nu är ju läget som så att eftersom jag fått huset i gåva kommer vinstskatten beräknas på vad mina föräldrar gav för huset!! men det finns ju inga papper kvar :( då beräknas det istället på taxvärdet 1952 + 150.
vet inte om det kan vara förmånligare kanske, mor och far köpte huset för 125 000 nånting,
är osäker på vilken bank dom hade (dom säjer olika ) någon som vet om det går att få tag på dessa dokument igen på något sätt?

eller om någon har andra tips jag skulle kunna göra? är första gången jag säljer och jag litar inte på "jagkanallt" eller "mäklaresomvilltjänapengar"

MvH // Mathias
 
Tror det blir dyrt att få fram dem om de ens har dem.
Banken brukar vilja veta när affären genomfördes eftersom de måste leta i arkiv, och de tar ofta betalt per timme, det blir nog rejält billigare att räkna på 150k.
 
Men om du löste dina föräldrars lån så har du ju en kostnad för att erhålla huset. Skrev ni inga köpe-papper då? Det var ju ingen gratis gåva.
Om jag fattar din text rätt.

Dessutom Om du inte har bevis på din kostnad i hållbara dokument så kan hela huset räknas som förtida arv när dina föräldrar gått bort och arvet efter den gemensamma föräldern ska fördelas mellan dig och dina syskon.
 
Redigerat:
granis70 skrev:
Men om du löste dina föräldrars lån så har du ju en kostnad för att erhålla huset. Skrev ni inga köpe-papper då? Det var ju ingen gratis gåva.
Om jag fattar din text rätt.

Dessutom Om du inte har bevis på din kostnad i hållbara dokument så kan hela huset räknas som förtida arv när dina föräldrar gått bort och arvet efter den gemensamma föräldern ska fördelas mellan dig och dina syskon.
Arvsdelen är avklarad genom gåvovilkor där det står att det inte är ett förtida arv,så den biten är ingen fara

jag tycker inte heller att det är en "gratisgåva" eftersom jag löste mina föräldrars lån, men när man läser i gåvobreven så har banken (swedbank som skötte det hela) gjort en massa avdrag, så gåvovärdet 03 blir bara 500.- och vid 07 1000:-.
sen dom enda papper jag hittar från då jag övertog huset är att jag har tagit ut ett lån på huset, men ingenting om att jag har betalat/löst/övertagit skulden från mina föräldrar :/
 
mattiasp skrev:
Här borde du kunna hitta en del uppgifter:
[länk]
Jag har letat där med, och det enda jag hittar är att jag kan beställa om jag vet ungefär när men som andy78 nämde ovan så tar även dom 150:-/timmen för att leta :/ däremot hittade jag lite roliga fonrmärkningar jag inet haft en aning om innan :)
 
Tipset du fått ovan om Lantmäteriverket är bra!
De akter som de inte har kvar på fastigheten finns hos riksarkivet i Härnösand och kan beställas därifrån. Men man behöver hela kedjan från senaste handling hos lantmäteriverket för att nysta sig neråt genom aktnummret som hänvisar bakåt till förra handlingen gällande fastigheten. Riksarkivet har en lång handläggningstid, 6 veckor i mitt fall (2015). Då gällde det handlingar från 80-talet som behövdes för att sköta deklarationen i ett dödsbo.

Tog du ditt lån på huset i samma bank som föräldrarnas lån löstes? Gick pengarna från ett konto du var ägare till? Har du kvar kontot? På det sättet kan ni kanske nysta fram vilken bank de hade.

Lycka till!
 
Redigerat:
  • Gilla
dareallinkan
  • Laddar…
Har ni ringt Lantmäteriet och frågat om dom kan se vad päronen köpte huset för? Banken lär inte ha sparat handlingar äldre än 10 år tyvärr.
 
  • Gilla
dareallinkan
  • Laddar…
dareallinkan skrev:
Jag har letat där med, och det enda jag hittar är att jag kan beställa om jag vet ungefär när men som andy78 nämde ovan så tar även dom 150:-/timmen för att leta :/ däremot hittade jag lite roliga fonrmärkningar jag inet haft en aning om innan :)
Det kostar inte jättemycket att få ut handlingarna från riksarkivet. Men de letar inte, utan du måste ge dom ett aktnummer att hämta upp. Men Lantmäteriverket ska kunna ge dig info om senaste registrerade händelsen med fastigheten.
 
  • Gilla
dareallinkan
  • Laddar…
Såvitt jag förstår så är det inte intressant i frågan vad du betalade genom att lösa lånen. Du har fått fastigheten som gåva, och då tar du över gåvogivarens reavinst.

Utan det enda som är intressant är vad dina föräldrar köpte för en gång i tiden. Plus ev. ombyggnader under åren.

Om huset är köpt före 1952, så kan det nog tom vara en fördel att använda shablonmetoden.
 
  • Gilla
dareallinkan och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 skrev:
Har ni ringt Lantmäteriet och frågat om dom kan se vad päronen köpte huset för? Banken lär inte ha sparat handlingar äldre än 10 år tyvärr.
misstänkte tyvärr detta :( nej jag skal prova ringa dem i morgon :)

granis70 skrev:
Det kostar inte jättemycket att få ut handlingarna från riksarkivet. Men de letar inte, utan du måste ge dom ett aktnummer att hämta upp. Men Lantmäteriverket ska kunna ge dig info om senaste registrerade händelsen med fastigheten.
jag vet ungefär när det var dom köpte det 78-79 kan det räcka om jag begär att få ut alla handlingar från början av 78 till dagens datum?
ska prova ringa dem imorgon och se vad dom säger :)


hempularen skrev:
Såvitt jag förstår så är det inte intressant i frågan vad du betalade genom att lösa lånen. Du har fått fastigheten som gåva, och då tar du över gåvogivarens reavinst.

Utan det enda som är intressant är vad dina föräldrar köpte för en gång i tiden. Plus ev. ombyggnader under åren.

Om huset är köpt före 1952, så kan det nog tom vara en fördel att använda shablonmetoden.
precis så har jag fått det förklarat med, men jag trodde att eftersom jag "betalt" lånen så blev det som ett köp, men det sa skatteverket att så var inte fallet utan istället så som du skrev.
jag vet att mamma och pappa köpte huset 78-79 men inte via vilken bank :/ jag vet ju inte vad huset var taxerat till 52 (+150%) :/ eller vad mamma och pappa gav eftersom dom säger olika båda 2, och olika banker :(
en annan tanke som slog mig var att eftersom jag fick ½ huset 03 men flyttade in och övertog resten först 07, kan jag göra avdrag för sådant som gjorts mellan 03-07 då jag ägde hälften?
 
Redigerat:
Du får göra avdrag för allt som är gjort sedan dina föräldrar köpte huset. Dvs. för s.k grundförbättringar, som utbyggnad, utökning av kök olika byten till mer högklassiga ,material. Men renoveringar får du bara dra om de är nyare än 5 år. Och saknar du kvitton på något som dina föräldrar gjorde så kan du dra av iallafall (höfta ett värde, men du skall vara tydlig på deklarationen att kvitton saknas för den delen. Då kan skattemyndigheten i värsta fall avslå yrkandet, men du slipper skattetillägg (under förutsättning att det verkligen gjorts något).
 
hempularen skrev:
Du får göra avdrag för allt som är gjort sedan dina föräldrar köpte huset. Dvs. för s.k grundförbättringar, som utbyggnad, utökning av kök olika byten till mer högklassiga ,material. Men renoveringar får du bara dra om de är nyare än 5 år. Och saknar du kvitton på något som dina föräldrar gjorde så kan du dra av iallafall (höfta ett värde, men du skall vara tydlig på deklarationen att kvitton saknas för den delen. Då kan skattemyndigheten i värsta fall avslå yrkandet, men du slipper skattetillägg (under förutsättning att det verkligen gjorts något).
va bra :) det är ju en del jag kan dra av då, skorstenen, djupborrad brunn m,m :) gäller även kvitton från tex privatpersoner? eller är det bara kvitton och fakturor från företag som gäller?

Räknenisse skrev:
Här är länk för att beställa uppgifter från inskrivningen som är äldre än 2008 från Riksarkivet
[länk]
tackar, jag har inte hunnit ringa ännu men hoppas detta blir gjort under morgondagen, kom att tänka på om jag anlitar en mäklare, brukar (ingår?) inte dom hjälpa till att räkna ut skatter etc? skulle inte dom då kunna leta fram dessa dokument så slipper jag ev kostnader och krångel? :)
 
Mäklaren kan hjälpa till med deklarationen baserat på det underlag du lämnar honom. Räkna inte med att mäklaren gör några egna efterforskningar. För din del är det extra viktigt att du får med så mycket utgifter som möjligt. Mäklarens hjälp är främst att peta in summorna i rätt ruta på blanketten ... :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.