Hej

I hallen ligger klinkers. Fogarna har börjat släppa. Hur fixar jag detta?

Med vänlig hälsning,

Peter
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dom släpper för att golvet sviktar. Hur är det uppbyggt?
 
Stefan N skrev:
Dom släpper för att golvet sviktar. Hur är det uppbyggt?
Vet ej, tidigare ägaren har lagt det.
 
Om jag ska gissa ligger klinkersen på en spånplatta.
 
Vilket förklarar vad som är fel, det kommer aldrig bli bra annat än att riva upp och göra rätt.
 
Stefan N skrev:
Vilket förklarar vad som är fel, det kommer aldrig bli bra annat än att riva upp och göra rätt.
Vi tänkte lägga om alla golven på den våningen om 3-4 år när barnen är större. Hur fixar jag fogarna temporärt under tiden?

Och hur borde klinkersen ha lagts?
 
Man måste ha ett dött material under, tex. flytspackel.
 
ullet
Det ska finnas fog som klarar lite mer rörelse (är lite mer flexibel), du skulle kunna testa att skrapa bort fogen som sitter där och foga om med sån fog - kanske håller några år tills ni vill byta golvet.
 
Claes Sörmland
peter_sweden skrev:
Vi tänkte lägga om alla golven på den våningen om 3-4 år när barnen är större. Hur fixar jag fogarna temporärt under tiden?

Foga om: Kratsa ur så mycket av fogarna som du orkar, dammsug noga och kleta i ny fog i lämplig färg (här kommer det svåra för gamla fogar är skitiga). Jag har gjort det i ett 90-talsbadrum där klinker lagts på golvmatta/spånskiva med spruckna fogar som följd. Har hållit i fem år i alla fall.
 
ullet skrev:
Det ska finnas fog som klarar lite mer rörelse (är lite mer flexibel), du skulle kunna testa att skrapa bort fogen som sitter där och foga om med sån fog - kanske håller några år tills ni vill byta golvet.
Vad är det för typ av fog som klarar rörelse bättre?
 
ullet
Flexfog tror jag den oftast kallas, både Weber o Ardex har varianter. Googla på flexfog får du en massa exempel. Tror du kan få svar om du går till närmaste kakelbutik också.
 
Det är nog minimalt med "extra" rörelse dom klarar, syftar inte flex till att fogarna funkar på både golv och vägg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.