Y
Håller på att städa, i en av hyllorna ligger endel kablar som kanske legat runt 15år (vild gissning).

Tål dom vara ute så tål dom att ligga på hylla. Men samtidigt så är ju oftast nyare saker bättre.

Hade ni fortsatt spara på detta?
Ifall det blir krig eller så så kanske det är bra att ha lite liggandes, fast inte ifall dom blir farligt spröda eller något sådant.

2013-08-11-14.37.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Panta dom. Dom är ju skitiga/smutsiga.
 
Men du vet väl om "kunden" har skitiga kablar så kan man använda dom vid nyinstallation, det är bara om elektrikern har skitiga kablar som dom inte får användas.
 
  • Gilla
rgba och 3 till
  • Laddar…
Det sägs att man bör vara försiktig med att återanvända gamla kablar. Dels kan isoleringen blivit hård och spröd och dels kan det finnas alltför skarpa böjar. Vid slutinstallation får man böja kablar lite mer än vid själva förläggningen, och det är då inte meningen att man ska böja ut dem igen - det kanske kabeln inte klarar.
 
Jag hade kollat och sett hur kablarna ser ut till att börja med. Den svarta kabeln borde vara en gummikabel antar jag. Ser den bra ut så borde det inte vara något problem att använda som utomhusskarvsladd.
 
Y
Bra, återvinningen får det bli. :)

Vad är det för material i den grövsta där i mitten, vars ledare är ~3mm ?
 
Redigerat:
Är det några kg kan du ju åka till skroten och få in pengar till resan.
 
7kr för oskalad kabel ska man nog bara nöjd med tror jag. Ren koppar pendlar rätt friskt dock. 50kr kg bör inte vara omöjligt att få om man tittar runt lite. Dock inget jag skulle stå och skala utan slänga på tippen direkt. Om man nu inte har ett par hundra kg med gammal kabel då.
 
Y
  • KABELSKROT 5kr/kg
Fast det är lurig notis där; = Kopparkabel med hölje och allt, får ej innehålla järn, bly m.m... så då blir det väl någon ursäkt och att man bara får 0.7kr


  • KOPPAR RENT 32kr/kg
  • KOPPAR ORENT 31kr/kg
 
Skiljer det 43kr kilot och man har en hög med kabel så skulle nog jag elda bort höljet.
 
Drömhus2012 skrev:
Skiljer det 43kr kilot och man har en hög med kabel så skulle nog jag elda bort höljet.
Nu tar inte skrotarna emot kabel som är eldad.
 
Förbjudet att elda och de seriösa skrothandlarna tar inte emot eldad kabel.
Protte
 
Yrrol skrev:
  • KABELSKROT 5kr/kg
Fast det är lurig notis där; = Kopparkabel med hölje och allt, får ej innehålla järn, bly m.m... så då blir det väl någon ursäkt och att man bara får 0.7kr


  • KOPPAR RENT 32kr/kg
  • KOPPAR ORENT 31kr/kg

Det var låga priset eller så har jag bra kontakter? Har nog aldrig fått under 40kr kg iaf.
 
Y
Ja jag anade att priserna var låga.
Nystartat företag som säkert vill gå plus på något vis genom detta mecklande. Kommer ut och hämtar, tar med sig, sorterar väger och ja, har man tur så får man pengar av dom.

Håller på att rensa på gården nu. Är tacksam om det blir +-0 och att jag slipper köra flera kärror till återvinningen som tar betalt per kärra.... ta ledigt från jobbet för att stå i kö till stans metallköpare kostar nästan mer..
 
Yrrol skrev:
Vad är det för material i den grövsta där i mitten, vars ledare är ~3mm ?
Ser att att vara en jordkabel av något slag. Koppar är det. Isoleringen kan vara PEX eller PVC. Kan gå att återanvända.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.